Barnearbeid for merkevarebygging

En ny type fornøyelsesparker vil innvie de unge i arbeidslivet og forbrukersamfunnet. I KidzMondo får barna lønn for aktiviteter sponset av kjente varemerker.

november 2013

I motsetning til Disneyland prøver ikke nyåpnede KidzMondo i Beirut å gjenskape et fiktivt univers de unge kundene kjenner fra før. I stedet har de skapt en helt ny «mytologi». På parkens nettside (www.kidzmondo.com) beskrives den slik: En sommerdag drar to barn på oppdagelsesferd til en grotte i nærheten av feriehuset deres på den libanesiske landsbygda. Her finner fryktløse Kozmo en mystisk nøkkel som søsteren Ëena husker å ha sett i en bok hun leser, Mytiske skatter og gamle verdener. Med nøkkelen klarer barna å åpne en enorm dør i noen ruiner de gikk forbi tidligere. De kommer til en gammel, forlatt by «med noe svært magisk over seg i hvordan lyset danser rundt dem, reflekteres og brytes i en mengde fantastiske farger». Ëena børster støvet av en inskripsjon og leser: «Bare barn med hjerter av gull kommer inn her.» Ëena og broren hennes opplever så tusener av barn fra hele verden strømme til denne «edle» byen «de voksne hadde glemt» og vekke den til live igjen.

I virkeligheten er KidzMondo et slags kjøpesenter, et toetasjes skur på 10 300 kvadratmeter med aircondition og kunstig belysning. Billettlukene ligner innsjekkingsskranker på flyplasser. Til foreldrenes lettelse blir de besøkende «med hjerter av gull» utstyrt med armbånd med radiosendere de ikke kan ta av seg. Fornøyelsesparken har også 250 overvåkingskameraer. Bak sikkerhetskontrollen finner du en by i barneformat, gjenskapt «så realistisk som mulig» i 70 prosent av virkelig størrelse, forteller markedsførings- og arrangementssjef Mirna Souaid. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal