Fra ørken til vinmarker

En ny aktør i den globale vinindustrien. Det drikkes mer rødvin i Kina enn i noe annet land. Både kinesiske myndigheter og utenlandske selskaper satser stort på kinesiske vinmarker.

juli 2014

De kinesiske vinmarkene har doblet seg i størrelse de siste 15 årene, til nær 600 000 hektar i 2013. Mens det blir stadig færre vinmarker i Europa (3,5 millioner hektar), kan Kina bli en global vingigant. Og kineserne blir stadig mer begeistret for vin. Produksjonen øker raskt, i likhet med forbruket, selv om kineserne har mye å gå på: Årlig drikker de i snitt 1,2 liter vin, mot 47 liter i Frankrike og 37 i Italia. Dette voksende markedet framstår som et nytt Eldorado, både for lokale produsenter og utenlandske eksportører. Så langt i år er Beijing allerede en av Bourdeaux’ største kunder.


(…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal