«Media er politikk»

Det amerikanske tv-nettverket Sinclair har i praksis skapt en republikansk PR-fabrikk forkledd som et nyhetsselskap. Etter 11. september påla Sinclair alle sine stasjoner til å erklære støtte til president Bush og krigen mot terror. Vår reporter har møtt Sinclairs direktør David Smith, som startet sin medieerfaring med å kopiere pornofilmer, samt deres tv-personlighet Mark Hyman

september 2005

David Smith, administrerende direktør for Sinclair Broadcast Group, stiller sjelden opp til intervju. Men jeg fikk likevel tilbringe en dag sammen med ham i selskapets hovedkvarter utenfor Baltimore. Da snakket han åpenhjertig og engasjert om problemene med network-produserte nyheter (CBS, NBC, Fox, ABC og CNN), om medieeiernes rolle og planene sine for Sinclair-gruppen. I en prekende tone erklærte han: «Ett eller annet sted har vi alle et sosialt ansvar for å gjøre det rette. 'Det rette' er vanskelig å definere, men det er noen ting som er åpenbare».

Det mest «åpenbare» har med politikk å gjøre. «Man skal ikke blande sitt politiske ståsted inn i forretningsdriften,» sa Smith til meg. «Hvis vi ikke kan presentere nyheter på en balansert måte, kommer det til å bli et problem.» Så langt alt vel, helt til Sinclair presiserer at blant mediebedriftene i USA er det bare Fox og Sinclair som plasserer seg «på midten», mens de resterende 99,9 prosent befinner seg på venstresiden…1 (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal