Kenyas digitale drømmer

En av tre kenyanere bruker banktjenester på mobil og det skrytes av Kenyas digitale bragder verden over. Men drømmen om å bli Afrikas digitale knutepunkt løser ikke landets strukturelle problemer.

januar 2019
26 millioner kenyanere, av en befolkning på 49,7 millioner, bruker banktjenester på mobil. Her fra slumbyen Kibera i Nairobi. Foto: Noor Khamis, REUTERS / NTB Scanpix.

Maureen Nyambura (23) feier gata utenfor bølgeblikkbutikken sin i Kibera, Nairobis og Afrikas største slumby. Over en ørliten disk i butikken på knapt en kvadratmeter selger hun telekort og ordner pengeoverføringer. Konkurransen er knivskarp i disse uasfalterte gatene like utenfor sentrum av den kenyanske hovedstaden. Det siste tiåret har det overalt her poppet opp kiosker for telefon- og mobilbanktjenester fra Airtel og Safaricom, i likhet med i resten av landet.

En kunde legger tusen shilling (85 kroner) på disken og Nyambura overfører dem til et telefonnummer via M-Pesa, den elektroniske lommeboka lokale utviklere lanserte i 2007. Med teknologien som har spredt seg til hele Vest- og Sør-Afrika, kan folk uten bankkonto betale regninger og overføre penger med mobiltelefonen i alle Safaricom-kiosker. Tjenesten gir fattige kenyanere tilgang til grunnleggende finanstjenester og mulighet til å sende penger til familien på landsbygda. Mellom 2006 og 2016 økte andelen voksne med adgang til banktjenester fra 20 prosent til 80 prosent, utelukkende på grunn av mobiltelefonen. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal