Kategori

USA

Hvem vet hva de vet

Av /

Myndighetene har lenge tolerert datagigantenes brudd på skatteregler, åndsverk og personvern. Men i kjølvannet av Cambridge Analytica-skandalen er de i ferd med å miste sin makt over de offentlige myndighetene. Spørsmålet er ikke lenger om de vil bli regulert, men hvordan og for hvem.

Reservert for abonnenter. Logg inn.

Trump og de allmektige russerne

Av /

100 000 dollar i Facebook-annonser i en valgkamp som kostet 6,8 milliarder og 200 twitterkontoer av totalt 328 millioner skal ha fått Donald Trump valgt. I det minste synes det å være basisen for den ukritiske dekningen av «Russiagate».

Reservert for abonnenter. Logg inn.

En idé, en business

Av /

Richard Florida har klart å gjøre store penger på suksessen til boka The Rise of the Creative Class for femten år siden. Mediene har gjort ham til ekspert og han dukker stadig opp på tv og i artikler i New York Times, Wall Street Journal, Financial Times, USA Today, The…

Reservert for abonnenter. Logg inn.

Pengene bestemmer

Av /

Amerikanske nyhetsmedier har blitt svært mangfoldige de siste årene, i både sjangre og formater. Men en desperat jakt på inntekter truer med å skape en ekstrem ensretting.

Reservert for abonnenter. Logg inn.

Rikdomsfellen

Av /

Sosial ulikhet er blitt en eksplosiv politisk sak i USA. Men ulikhetsretorikken retter seg ofte mot den ene prosenten på toppen, som om de 99 prosentene på «bunnen» alle er i samme situasjon.

1 2 3 6
0 kr 0
Gå til Toppen