Europa etter USA

27. mai signerte Norge en gjensidig forsvarsavtale med Frankrike. Med avtalen slutter Norge seg til Emmanuel Macrons atomvåpeninitiativ for «framskutt avskrekking», som i praksis vil si en fransk atomparaply for Europa som erstatning for den amerikanske.

Med et USA som virker fast bestemt på å vende ryggen til Nato og Europa, har det nærmest blitt konsensus om at strategisk autonomi er veien framover for Europa. I Norge, som i mange andre europeiske land, diskuteres et nytt europeisk forsvarssamarbeid med en egen, det vil i praksis si fransk, atomparaply. Men gitt europeiske lederes unnvikende holdning overfor krigsforbrytelsene i Gaza og forakten for folkeretten i krigen mot Iran, hvor troverdig er vyene om europeisk geopolitisk selvstendighet? Og hva er framtiden for det multilaterale systemet i et slikt perspektiv?

I anledning lanseringen av juni-nummeret vårt inviterer Le Monde diplomatique til debattmøte på Litteraturhuset torsdag 4. juni, kl 19.00.

Innledning ved Anne-Cécile Robert, viseredaktør for franske Le Monde diplomatique og professor ved Institut de Relations Internationales et Stratégiques (IRIS).

Møteleder: Remi Nilsen, redaktør for norske Le Monde diplomatique.

Møtet vil foregå på engelsk og fransk med oversettelse. Jonas Elvander, som skulle delta på møtet, er dessverre forhindret fra å komme.

Aktuelle saker: