Nykolonialisme i Elfenbenskysten

Frankrike har vært vant til å operere fritt i kulissene i Afrika, men i Elfenbenskysten har den tidligere kolonimakten måttet forsvare sine interesser i fullt dagslys. Det har ikke vært noe pent syn. Den perfekte forbrytelses tid er kanskje forbi–selv i «La Françafrique».

Ifølge en utbredt, men ikke helt tydelig formulert idé, har voldskulturen dype røtter i Afrika. Slike fordommer bidrar til oppfatningen om at maktkampene på dette kontinentet ikke har et politisk grunnlag, men bunner i uoverensstemmelser og gammelt hat mellom forskjellige folkegrupper. Det er derfor ikke så rart at vestlig presse tviholder på vanlige klisjeer i sin dekning av konflikten i Elfenbenskysten: president Laurent Gbagbo beskrives som brutal og slu, ja, til og med litt smågal, opprørerne som «flinke til å kommunisere» og massene som «brølende unge patrioter».

To uker før konflikten i Elfenbenskysten brøt ut 16. september 2002, la Frankrikes daværende utenriksminister Dominique de Villepin frem sin «bruksanvisning» for det franske senatet: «Dagens situasjon bunner i tradisjonelle problemstillinger. Den etniske og religiøse sammensetningen i Elfenbenskysten, som særlig preges av skillet mellom nord og sør, har vært i krise helt siden Houphouët-Boigny forsvant.» Med andre ord: «Mine damer og herrer, vårt gode, gamle Afrika er fremdeles den samme suppedasen.» (…)

Denne saken er forbeholdt våre abonnenter. Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal