Fiksjonens vrengebilde

David Lynch' tullete mesterverk.

David Lynch er igjen aktuell med fortsettelsen av den legendariske tv-serien Twin Peaks etter 25 års pause, men én gåtefull film fanger kanskje best Lynchs virke. Mulholland Drive fra 2001 handler om Hollywood, om drøm og mareritt, underholdningsmaskinens og pengenes spektakulære makt. Om begjær, tiltrekning og svik. Om Los Angeles’ spanske arv og sjarmen med en kunstform som konstant balanserer på line mellom kunst og ikke-kunst. En film om hyperrealitet som tilværelsens nav. En baudrillardsk film. En film om forførelsens nådeløse makt. En film om jenter som liker gutter og jenter som liker jenter. En film som under en overflate av pop og populisme stadig mer fremstår som kvintessensen av den populære kunstfilmens revolusjon. En type film som kanskje aldri igjen vil bli lagd.

Men sett på bakgrunn av gjentatte karakteristikker som «genialt forførende» og «uomtvistelig mesterverk», og siden Mulholland Drive ble kåret til nest beste film fra 2000-tallet i Sight & Sounds nyeste tiårsavstemning i 2012, så kan det ikke stikkes under en stol at filmens første tre–fire kvarter har mange banale, tullete scener, tablåer og sekvenser. Assosiasjonene veksler fra B-film de luxe via postavantgardistisk regeldestruksjon til en mulig intendert kalkun, der man lenge lurer hva som binder scenene sammen. (…)

^

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller .

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 69 kroner!

Papiravis og full digital tilgang

Forrige sak

Versjoner av kjærlighet og død

Neste sak

Yrke: politiker

Mer Film

Den enlige mor og huset

Herself er en sympatisk beretning om en enlig mors kamp, funderet i en virkelig boligkrise i samtidens Dublin, hvor hen ved ti tusind mennesker kæmper med at finde en varig bolig.

Usjarmerende diskresjon

Noen har filmet noe og sendt det videre. Overgrepet blir ikke spesifisert som en voldtekt. Likevel er det åpenbart rape revenge-motivet som driver Emerald Fennells debutfilm, der subsjangeren har fått en tidsmessig oppgradering av struktur og miljø.

Blikket rettet mod mennesket

Er man nysgerrig på mennesket i al sin mærkværdige mangfoldighed, er dokumentarfestivalen HUMAN i Oslo et godt sted at opholde sig.

Bakenfor pandemien

The Covid Diaries, videodagbøkene til fem unge mennesker i New York, kan sies å være en bagatell, men ikke desto mindre en sympatisk sådan.

0 kr 0