Kampen om Che

To amerikanske seriebiografier tegner vidt forskjellige bilder av revolusjonshelten Ernesto «Che» Guevara. Mens den ene serien nøytraliserer Che ved å flytte fokus fra personen til hendelsene omkring ham, bruker den andre ikoniske motiver for å finne personen bak symbolene.

desember 2009

Che: A Graphic Biography er den prosaiske tittelen på ikke bare én, men to nye amerikanske tegneseriebiografier om revolusjonshelten Ernesto «Che» Guevara. Tittelen er stort sett det eneste bøkene har til felles. Som biografiske prosjekter kunne de ikke vært mer ulike. Begge seriene har dessuten en helt annen tilnærming enn Steven Soderberghs dobbelfilm fra i fjor.

Den nyeste boka er laget av to erfarne superheltserieskapere, forfatteren Sid Jacobson og tegneren Ernie Colón. Tilnærmingen deres er nøktern og saklig, og Che betraktes distansert utenfra. Serien er fortalt med realistiske tegninger og mange faktadetaljer. Mer enn et personportrett, er serien en kortfattet beskrivelse av en historisk periode.

Den andre boka som er laget av undergrunnstegneren Spain Rodriquez, er mer personfokusert. Tilnærmingen er nær og empatisk. Serien er fortalt ut fra Ches egne premisser og verdenssyn, men med en dypere analytisk forståelse under de bombastiske sort/hvitt-tegningenes revolusjonsromantikk.


DET FINNES UTALLIGE fortellinger og meninger om hvem Che var og hva han sto for. Enhver biografi må i alle fall forholde seg til to ulike dimensjoner ved ham: den historiske personen Ernesto «Che» Guevara og ikonet «Che». Gjennom stiliserte fotomotiv, ofte bare hodet hans i kontrastrik relieff, i alt fra lærebøker og plakater til t-skjorter og lightere, har ikonet et meningsinnhold som går langt utover den historiske personen. Denne «Che»-mytologien er utviklet gjennom visuelle symboler. Ikonet «Che» har derfor mye til felles med hvordan man skaper mening i en tegneserie. Det gir særskilte utfordringer og muligheter for seriebiografiene.

Jacobson og Colón har tidligere med hell laget tegneserie av 9/11-rapporten, som ble en bestselger og trolig er den første fullstendige tegneserieversjonen av en myndighetsutredning.1 De fulgte opp med en dokumentarserie om USAs «krig mot terror» etter 2001.2 Jacobson har bakgrunn som redaktør for superheltforlaget Marvel Comics. Tegneren Colón har arbeidet med superhelter som Green Lantern, Wonder Woman og Spider-Man.

I likhet med 9/11-bøkene er Che-biografien mer fakta enn analyse. Tilnærmingen er lærebokas tilsynelatende nøytrale og uangripelige metode, men serien er ikke uten ideologisk slagside. Biografien gir oss få nye perspektiver på Che, men gjør livshistorien hans lett tilgjengelig. Boka handler mest om fasene i den kubanske revolusjonen, forholdet til stormaktspillet mellom USA og Sovjetunionen, og den politiske situasjonen i andre latinamerikanske land.

Jacobson og Colón starter forutsigbart med motorsykkeldagbøkene og Ches formende reise gjennom verdensdelen sammen med kompisen Alberto Granado. Vi ser ham bli rekruttert av Fidel Castros bror Raul, vifølger overfarten til Cuba i november 1956, og deretter kampene og maktovertagelsen. Mer enn Che selv, handler boka om det politiske landskapet han fungerte i. Et eget kapittel oppsummerer den økonomiske og politiske situasjonen i Latin- og Sør-Amerika på starten av 50-tallet. Serieskaperne er flinke til å dytte inn mye informasjon på liten plass, og gir konsise beskrivelser med én side per land.

Bokas underliggende, ideologiske agenda er en nedvurdering av Che som politisk aktør og revolusjonær kraft. Det er et paradoksalt prosjekt for en biografi, som på denne måten også underminerer sin egen relevans. Boka detroniserer Che gjennom en historiefortelling der fokus i sterk grad er dratt vekk fra ham. Gjennom flere små detaljer skapes bildet av Che som en tragikomisk person. Livshistorien hans er her de mislykkede prosjektenes historie. Humoristisk når han blir president for Nasjonalbanken ved en misforståelse. Castro spurte om noen rundt bordet var en god «economista». Che meldte seg, han trodde Castro sa «communista» (s. 61). Blodig alvor gjennom fadesen i Kongo og endeliktet i Bolivia.


SPAIN RODRIQUEZ starter sin bok et helt annet sted enn Jacobson og Colón. Han begynner med barndommen i den argentinske byen Rosario, der Che ble født i 1928. Han vokste opp som eldst av fem barn i en middelklassefamilie med en sterk og temperamentsfull mor. Kraftig astma hemmet ham og gjorde ham bevisst på følelsen av sårbarhet. Familien flyttet etter hvert til Buenos Aires, hvor Che opplevde Perons valgseier i 1946 og det fascistiske militærkuppet ni år senere.

Undergrunnstegneren Rodriquez skapte på sekstitallet actionhelten Trashman med Che som forbilde.3 Trashman bekjempet med hard hånd kapitalister og andre utbyttere i et framtidig fascistisk USA. Han utgjorde den operative delen av en anarko-maxistisk opprørsbevegelse, alltid rede til å forsvare arbeiderklassens interesser.

Ikke uventet er det ingen kritisk biografi Rodriquez har laget, men den er heller ikke beskjemmende panegyrisk. Han tegner Che i klassisk positur med bereten, men boka framstår som et nyansert portrett av en politisk visjonær. Rodriquez bruker Ches ikoniske motiv som et visuelt og til dels romantiserende poeng i serien, men søker samtidig å trenge bak symbolbildet. Boka beskriver grundig ungdomsreisen på motorsykkel, revolusjonen på Cuba og Ches død under det mislykkede opprøret i Bolivia. Mest interessant er skildringen av Che som økonomisk administrator og internasjonal diplomat de første årene av Castro-regimet. Her viser Rodriquez stor innsikt og god evne til å iscenesette mindre kjente sider ved Che. Vi både følger og føler med Ches politiske idealisme og rådvillheten hans når han kommer i skvis mellom Kina og Sovjetunionen.

Rodriquez’ bok er den mest lesverdige av de to biografiene. Vi merker at serieskaperen har et helt annet menneskelig engasjement for Che, men enda viktigere er det at boka er et både troverdig og innsiktsfullt portrett. Jacobson og Colón er derimot bedre på den politiske og økonomiske konteksten i regionen. Slik sett utfyller de to bøkene hverandre. Det tar heller ikke lengre tid å lese dem begge enn å spille av Soderberghs double bill.

© norske LMD




Sid Jacobson og Ernie Colón, Che: A Graphic Biography, Hill and Wang, 2009, 110 sider.

Spain Rodriquez, Che: A Graphic Biography, Verso, 2008, 106 sider.




Fotnoter:
1 Sid Jacobson og Ernie Colón, The 9/11 Report–A Graphic Adaptation, Hill and Wang, New York, 2006.

2 Sid Jacobson og Ernie Colón, After 9/11: America's War on Terror (2001? ), Hill and Wang, New York, 2008.

3 Seriene er samlet i Spain Rodriquez, Trashman Lives, Fantagraphics Books, Seattle, 1997.

(…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal