Når kunsten og mennesket blir en vare

Med julens varefest bak oss benytter vi anledningen til å se på kunstnere som nettopp har adressert forbrukersamfunnet. Noen gikk også så langt som å presentere seg selv som en vare. Men den nye produktkunsten får en til å undre seg på om det finnes noe under overflaten, bakenfor den hysteriske flørten med reklameplakatene, butikkvinduene og varene.

januar 2006

ForbrukersamfunnetKunsten, ikke minst siden 60-tallet, har vist seg å være et fruktbart refleksjonsrom over forbrukersamfunnet, hvor markedets kolonialisering av stadig flere sider av hverdagen underkastes kritikk. En lang rekke kunstnere har undersøkt hvordan menneskelige verdier i vår kultur mer og mer erstattes av omsettelige bytteverdier.

Den kunstneren som i dag kanskje best etterlikner og utfordrer moderne markedsføringsstrategier, er amerikaneren og tidligere børsmegleren, Jeff Koons. I en tid der reklame og produktdesign er en milliardindustri, har hans betydelige suksess over en årrekke gitt han økonomiske muskler til å realisere høyteknologiske og strømlinjeformede kunstarbeider – gjennom stadig mer aggressive og oppfinnsomme taktikker. Koons kunstarbeider undersøker fenomener som oversminkede programledere i TV, innbydende barneleker, men fremfor alt kitsjen, slik masseproduksjonen har spist seg inn på kunstens område. Et av hans mest berømte verk er en gigantisk valp, på størrelse med en fireetasjes bygning, dekket av blomster. Arbeidet, hvor en dekorasjonsgjenstand er oppblåst i faretruende dimensjoner, er et potent bilde på en kapitalistisk økonomi der trygghet og omsorg underkastes markedets profittkrav. Et spesielt interessefelt for Koons er dessuten pornoindustrien, som er en ikke ubetydelig faktor i amerikansk økonomi. Koons giftet seg med den italienske pornomodellen og toppolitikeren (!) Cicciolina, som etter å ha vist brystene i valgkampen for noen år tilbake ble valgt inn i det italienske parlamentet. Giftermålet eksponeres av kunstneren som et mediestunt i erotiske fotografier, med referanser både til rokokkomalerier og moderne mykpornografi. Disse arbeidene fremstår som en parodi på kommersiell romantikk og kjærlighet, og er et pregnant uttrykk for varegjøring av menneskelige relasjoner i moderne populærkultur. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal