De skaper nye sykdommer

Legemiddelgigantene er ikke lenger fornøyd med å selge medisin bare til syke. Markedsføringen deres retter seg nå aggressivt inn mot de rike og friske.

juni 2006

For tredve år siden kom sjefen for et av verdens mest kjente legemiddelfirmaer med noen svært åpenhjertige kommentarer. Henry Gadsden, Mercks aggresssive toppsjef, som den gang snart skulle gå av med pensjon, uttalte til magasinet Fortune at han var frustrert over at selskapets potensielle marked begrenset seg til syke mennesker. Gadsden ytret at han gjerne skulle sett at Merck hadde vært mer som tyggegummiprodusenten Wrigley’s, og sa at han lenge hadde drømt om å selge medisin til friske mennesker. For da kunne Merck «selge til alle». Tre årtier senere har avdøde Henry Gadsdens drøm blitt virkelighet.

Markedsføringsstrategiene til verdens største legemiddelfirmaer retter seg nå aggressivt inn mot de rike og friske. Hverdagens små humørsvingninger har blitt mentale lidelser, vanlige klager har blitt fryktelige tilstander, og stadig flere vanlige mennesker har blitt pasienter. Med reklamekampanjer som utnytter vår iboende frykt for død, forfall og sykdom, har legemiddelindustrien (som årlig omsetter for 500 milliarder dollar) bokstavelig talt endret hva det vil si å være menneske. De verdensomspennende farmasøytgigantene er ikke lenger fornøyd med å selge medisin bare til syke. For som Wall Street vet så inderlig vel, er det mange penger å hente i å fortelle folk at de er syke. (…)

Denne saken er forbeholdt våre abonnenter. Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal