Modernismen i kunsten

I boken The Société Anonyme: Modernism for America1 presenteres vi for den lite allment kjente, men unike historien til kunstnergrupperingen Société Anonyme. Gruppen regnes som Amerikas første «eksperimentelle museum» for å presentere moderne kunst. Den ble grunnlagt i 1920 av Kathrine S.Dreier, Marcel Duchamp og Man Ray. Société Anonymes utstillingskonsepter ga kunstnerne muligheten til å fortelle og systematisere starten av modernismen i kunsten. De var først ute med å presentere for publikum nytenkende utstillinger, kunstnersammensetninger, publiseringer og programmer. Fordi Duchamp var basert i Paris greide de å skape et internasjonalt nettverk. De bygget opp en variert stor samling av amerikanske og viktige europeiske kunstnere -- som de viste for det amerikanske publikum. Samlingen de ervervet inneholdt til slutt over 1000 kunstverk, og er donert til Yale University Art Gallery. Den består av over 100 enkeltkunstnere, noen meget kjente og andre mindre kjente, men hvis bidrag til modernismen allikevel er betydelig. Her presenteres kunstnerne med mange bilder og en oversiktlig og meget nyttig kunstnerbiografi i bokens siste kapittel. I tillegg til sentrale kunstnere som Jean Arp, Duchamp, Max Ernst, Wassily Kandinsky, Piet Mondrian og Kurt Schwitters, finner vi og Alexander Archipenko, El Lissitzky, Umberto Boccioni, Georgio de Chirico samt nordiske kunstnere som Otto Gustav Carlsund og Ragnhild Keyser.

Fram til i dag har kunsthistorien marginalisert den betydningen Société Anonyme hadde for amerikansk kunst mellom 20-50-tallet. Boken nevner mulige grunner til dette, som f.eks. anti-tyske og anti-russiske holdninger som fantes i Amerika på den tiden. Samlingen inneholder mange og betydelige tyske og russiske kunstnere. En annen grunn kan være at gruppen når den begynte å få fotfeste ble overskygget av opprettelsen av The Museum of Modern Art, New York (MoMa). Det var lettere å introdusere moderne kunst til Amerika til dette nye store museet. MoMas direktør Alfred R. Barr gav Dreier og Société Anonyme kreditt for deres arbeid, og lånte selv flere verk av dem til utstillinger på MoMa. Hans egen kunsthistoriske utdannelse hadde tidligere begynt med Dreiers presentasjoner og ekstensive kunnskap om russisk og tysk modernisme. Barr håpet lenge at Dreier skulle donere deler av samlingen til Société Anonyme til MoMa, hvilket hun ikke gjorde.

Denne boken presenterer mange kjente kunstnere, men i en gruppering og en meget interessant sammenstilling. Bokens har utstrakt bildebruk, mye arkivinformasjon samt trykker korrespondansen mellom Dreier og flere av kunstnerne hun samlet. Boken er vesentlig og opplysende for å forstå ny utstillingspraksis, presentasjon, mottagelse og tolking av modernismen i Amerika.

1 Jennifer R.Gross. The Société Anonyme: Modernism for America. Yale University Press, May 2006

(…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler. Allerede abonnent? Logg inn.
Digitalt abonnent
Fra 49Kr.
Full tilgang til nettutgave og arkiv
Last ned digitale utgaver
Årsabonnement
649Kr.
Avis på døren hver måned
Full tilgang til nettutgave og arkiv
Last ned digitale utgaver
Kvartalsabonnement
159Kr.
Avis på døren hver måned
Full tilgang til nettutgave og arkiv
Last ned digitale utgaver
Default thumbnail
Forrige sak

Overvåkning er i takt med tiden

Default thumbnail
Neste sak

To uforsonlige syn

Andre saker om Latin-Amerika

Hvem eier Amazonas?

Ideen om klimaintervensjon for å hindre at den brasilianske presidenten overlater regnskogen

0 kr 0