På The National Gallery

Forfatteren John Berger var i London på langfredag i 2008. Der gikk han tidlig på morgenen på The National Gallery og så på Antonello da Messinas Korsfestelsen. Her følger en rapport fra hendelsene som utspilte seg under galleribesøket.

Jeg var i London på langfredag i 2008. Og jeg bestemte meg, tidlig på morgenen, for å gå på The National Gallery og se på Antonello da Messinas Korsfestelsen. Det mest gudsforlatte maleriet av den scenen som jeg kjenner til. I det minste allegorisk.

I Antonellos verk – og det finnes mindre enn førti malerier som med sikkerhet kan tilskrives ham – er det en spesiell siciliansk følelse av tilstedeværelse, som er grenseløs, som nekter å moderere eller beskytte seg. Du kan høre det samme i disse ordene en fisker fra kysten nær Palermo som Danilo Dolci tok opp for noen årtier siden: (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller .

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 69 kroner!

Papiravis og full digital tilgang

Forrige sak

Das Beckwerk – Du mußt dein Leben ändern

Neste sak

Dansen rundt den nyliberale grøten

Mer Kunst

Håpets plakater

Fra slutten av 1800-tallet fornyet radikale kunstnere tresnittet. Verkene deres fordømte den sosiale volden og viste

Innsiden ut, utsiden inn

Rachel Whiteread begynte med å legge hverdagsgjenstander i støpeformene og lage skulpturer av det «negative rommet»

0 kr 0