Bryan Cranston har gjort det til en egen kunstart å gestalte den vanlige mann på altfor dypt vann.

Når verden kolliderer med idealene

Bryan Cranston har snart gjort det til en egen kunstart å gestalte den vanlige mann på altfor dypt vann, en som må balansere infernalsk motstridende hensyn, med tilværelsen og til tider livet som innsats.

Når den rakryggede dommer Michael Desiato (Bryan Cranston) får vite at sønnen Adam (talentfulle Hunter Doohan) nettopp har drept en annen trafikant i en kollisjon og forlatt ham, så er det bare å svelge tungt og gjøre det rette. Adam må melde seg. På politistasjonen oppdager senior at den forulykkede er sønn av en skurk som er kjent for å være fryktelig lumpen, såpass at Michael simpelthen ikke tar sjansen på å få Adam til å tilstå sin brøde, beklage dypt og inderlig, og håpe at nåde går for rett. Det vil være en dødsdom, resonnerer han. Spillet er i gang, og politiet er opplagt nok ikke de eneste som undersøker ulykkesstedet. Cranston er i sitt ess, nok en gang, som forpint mann i ferd med å sjonglere umulige og motstridende hensyn.

Eldre lesere husker kanskje uttrykket the other husband fra 90-tallet. Betegnelsen på en viss type casting som særlig Bill Pullman og Jeff Daniels ble utsatt for, ifølge Pullman selv. Det vil si de ikke fullt så romantiske biroller de gjerne ble henvist til, de tilsynelatende ordinære Hollywood-menn som var habile nok, men uten den lille gnisten, «the dash of Errol Flynn», eller annet som kunne gjøre dem til førsteelskere på permanent basis. Daniels fikk riktig nok sine smukke stunder i Woody Allens Kairos røde rose (1985), før han perfeksjonerte karrieren med porselen-eposet Dum og dummere (1994). Uttrykket er ikke så altfor langt fra det norske «hvermansen», altså et folkekjært barn med utallige navn: antihelten, den trauste sliter, underdogen.
(…)

^

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller .

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 69 kroner!

Papiravis og full digital tilgang

Forrige sak

Trumpisme uten trump

Neste sak

Trumpismen lever videre

Mer Serie

Avkortet ungdomstid

François Ozons Sommeren '85 og HBO-serien It's a Sin tar oss tilbake til åttitallet og tidens vilkår for homofil kjærlighet. It's a Sin har dessuten aids på dagsorden, og viser hva den nifse sykdommen gjorde med liv, helse og omgangsform.

Ungt blod i City

Det kan tenkes at en ny art er i ferd med å innta verdens finanssentre. Det kan også være at originaliteten til serien Industry simpelthen ligger i det at vi ikke har sett tv-serier om unge mennesker som jobber i en investeringsbank tidligere. Det var uansett på høy tid.

Bioteknologiens forlokkelser

Fiksjon og virkelighet er vanskelig å skille fra hverandre i bioteknologiens verden, kanskje fordi teknologien gjør selve virkeligheten foranderlig og oppløser naturens begrensninger. En ny tv-serie setter søkelys på biohackingens farer, men tar samtidig del i normaliseringen av en løpsk teknologi.

Spill for galleriet

Coastal Elites er en samling koronabetingede «henvendelser hjemmefra». Novellefilmene fungerer best gjennom menneskene vi møter, mer enn i kraft av deres åpenbare felles uvilje mot USAs sittende president.

0 kr 0