Ambisiøst rollebytte

Å skifte kjønn er en utfordring. Den blir ikke enklere hvis man leder et meksikansk narkokartell, og «forsvinner» for kone og barn for så å gjenoppstå som den avdødes kusine.

januar 2025
Filmen Emilia Perez gjør sitt beste for å ta seg ut, og lykkes med det. Her Karla Sofía Gascón i tittelrollen. Foto: SF Norge.

Det altfor kortlivede komishowet Mad TV hadde i sin tid noen kostelige homosketsjer, blant annet en utsøkt variant av brist i gangsterfasaden. En grusom og fryktet mafia-leder gir sine undersåtter en tordentale – om enn med noen små campy lekkasjer innimellom de mørke reprimander. De andre mafiosi legger merke til det, men er redde for å si noe. Sketsjen kan sikkert virke forferdelig plump, men motsetningen er utvilsomt potent.

Jacques Audiard drar premisset noen hakk lenger med filmen Emilia Perez. Han pisker oss inn med «plaget samvittighet» i nokså fete typer, nærmere bestemt Zoe Saldana som den dyktige og undervurderte advokaten Rita. Til hennes og Audiards forsvar skal det sies at man snart ser at hennes livslede har gode kår, der hun i retten overhører en kollega som takket være hennes arbeid får frikjent en skyldig drapsmann. Atter en, gis det inntrykk av. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal