Per Barclay

«Det er med bilder som med oss mennesker, vi er på grunn av alle dem som har levd før oss», sier Per Barclay til Le Monde diplomatique. Barclays kunst illustrerer denne utgave av avisen.

Per Barclay gjester Oslo på galleri MGM. De tre fotografiene, Ophelia, Halvard og Simen klipper hver på sin måte virkeligheten over på tvers med sine klare referanser til mytenes verden.

Med klare symbolske referanser til tidligere mestere som John Everett Millais blir det ellers så realistiske bildet av shild en dør inn i det hinsidige og metafysiske med den følge at tragedien Opheliamyten opp gjennom århundrene har båret med seg – mannens misbruk av kvinner, blir synlig for tilskueren. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn.

Default thumbnail
Forrige sak

Alt under kontroll

Default thumbnail
Neste sak

Mot en filosofisk filmkunst

Andre saker om Kunst

Håpets plakater

Fra slutten av 1800-tallet fornyet radikale kunstnere tresnittet. Verkene deres fordømte den sosiale volden og viste

Innsiden ut, utsiden inn

Rachel Whiteread begynte med å legge hverdagsgjenstander i støpeformene og lage skulpturer av det «negative rommet»

0 kr 0

Logg inn

Ikke abonnent? Tegn abonnement her.