Richard Prince – lånte fotografi

Kunstneren Richard Prince som er mest kjent for fotografi, arbeider også med maleri, skulptur, bøker, tekster, skuespill, som kurator og med grafisk design.



Boken Richard Prince Untitled (couple) av Michael Newman er en del av en bokserie rettet mot samtidskunst fra forlaget Afterall books.

Den amerikanske appropriasjonskunstneren Richard Prince bruker en arbeidsmetode der kunstnere låner, beslaglegger og gjenbruker allerede eksisterende kunst, eller gjerne reklamefotografi og andre objekter. I Norge er hans fotografier vist på Astrup Fearnley Museet tidligere – nå vises hans maleriutstilling Canaries in the Coal Mine.

Selv om boken bare tar for seg ett enkelt kunstverk – Untitled (couple) fra 1977 – kaster den lys over Prince sitt kunstnerskap i sin helhet. Fotografiet er sentralt i Princes kunstnerskap, og i utviklingen av amerikansk appropriasjonskunst. I bokens intervju med Prince i 1983 sies det mye hans tilnærming til fotografisk gjenbruk, valg av motiv, det å jobbe i serier og tematikk.

Prince behandler magasinreklame som readymades – hva Newman i boken finner nesten utenkelig uten fotografiet. Også Marcel Duchamp brukte tidlig snapshot for å avbilde og definere sine readymades. Gjennom fotografiet tas objektet ut av sin sammenheng. Motivene er der for å deles – som allerede tilgjengelige kan de «stjeles». Man benytter et allerede publisert motiv, henger seg på videre, og blir en del av dets videre liv. Ifølge Prince er dette er bilder som ber om å bli tatt.

Opphopningen av Princes gjenbruksfotografi innebærer også at Prince inntar en rolle som samler av billedmateriale, en billedkonsument, fan og pornografisk forbruker – billedsamlingen antar en arkivfunksjon.

Prince redder marginale og flyktige fotografier fra glemselen ved at han reorganiserer, samler, velger, tematiserer, rammer inn og avfotograferer individuelle motiv. Et trekk som preger hele hans kunstneriske praksis.
Richard Prince Untitled (couple), av Michael Newman. Afterall books, 2006. www.mitpress.mit.edu

Richard Prince, Canaries in the Coal Mine, til 29.04. på Astrup Fearnley Museet i Oslo. (bildet over er fra denne utstillingen)

(…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller .

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 69 kroner!

Papiravis og full digital tilgang

Forrige sak

«Moskvas Mussolini»

Neste sak

Lærdommen fra Vietnam

Mer Kunst

Håpets plakater

Fra slutten av 1800-tallet fornyet radikale kunstnere tresnittet. Verkene deres fordømte den sosiale volden og viste

Innsiden ut, utsiden inn

Rachel Whiteread begynte med å legge hverdagsgjenstander i støpeformene og lage skulpturer av det «negative rommet»

0 kr 0