Hvordan skape øyenvitner

To av årets fremste dokumentarfilmer, Morgan Spurlocks satiriske terroristjakt Where in the World is Osama Bin Laden? og Brett Morgans Chicago 10 om 1968-opptøyene i Chicago, bruker begge tegnede sekvenser som virkemiddel, men på vidt ulike måter. Animasjon åpner for nye manipulative fortellermåter, men i en dokumentar oppleves tegningene som så fremmede at selv den sløveste seeren vil være bevisst på at dette er et skapt virkelighetsbilde.

juli 2008

McDonald's-dødaren Morgan Spurlock mobiliserer et bredt arsenal av uortodokse virkemidler når han gjør terrorkrigen personlig i sin nye dokumentar Where in the World is Osama Bin Laden?. Han ikler seg rollen som verdensvant actionhelt, og som en moderne Indiana Jones setter han seg fore å gjøre det all verdens etterretningstjenester og militære styrker ikke har greid: finne verdens mest ettersøkte mann. Det halsbrekkende oppdraget har selvsagt også en personlig motivasjon: kjæresten hans er gravid og han vil gjøre verden tryggere for ungen. Etter en hastig selvforsvarstrening drar Spurlock til Egypt og videre til Saudi Arabia, Marokko, Afghanistan og Pakistan på jakt etter Osama Bin Laden.

(…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal