Tegneserie

Gatelangs i Jerusalem


Guy Delisles Jerusalem er en slentrende reisedagbok, på uortodoks vandring mellom den nysgjerrige turisten, den motivsøkende kunstneren og den hjemmeværende ektefellen. Boka er den prisbelønte tegnerens mest ambisiøse verk, utgitt på klodens mest kresne tegneserieforlag.
Av

M
ed boka Jerusalem leverer Guy Delisle sitt bidrag til den etter hvert fyldige sjangeren tegneserier fra Israel/Palestina. Delisle er ikke journalistisk undersøkende som Joe Sacco eller personlig involvert som Ari Folman, Sarah Glidden og Maximilien Le Roy.1 Jerusalem er en slentrende reisedagbok, episodisk fortalt og karikert tegnet med et særlig blikk for paradoksale – ofte komiske – detaljer. I sum gir det et erfaringsbasert og informativt perspektiv på Midtøsten-konflikten.

Boka er resultatet av ett års opphold i «den hellige byen» mens kona arbeidet for Leger uten grenser i de palestinske områdene. Delisle bruker året som dramaturgisk ramme, med episodene ordnet måned for måned. Boka er hans historie, kona og de to barna er lite med. Ståstedet vandrer innenfor et triangel av den nysgjerrige turisten, den motivsøkende kunstneren og den hjemmeværende ektefellen.

De bor i arabiske Øst-Jerusalem, Beit Hanina. Delisle skildrer godt dagliglivet i byen, severdighetene og de politiske og religiøse motsetningene. Han reiser også til Tel Aviv og Vestbredden, men nektes innreise i Gaza. Som i de tidligere bøkene Pyongyang fra Nord-Korea, Shenzhen fra Kina og Burma Chronicles utmerker Delisle seg med snedige anekdoter, som tydeliggjør eller nyanserer tema i boka.2 Han forteller om den jødiske bosettingen i nærheten av områder som har blitt dominert av arabiske familier på grunn av lavere boligpriser. Og om jødiske bosettere som kjører til Beit Hanina for å få bilen reparert på et billig arabisk verksted.


INVITERENDE

Delisle er mer beskrivende enn argumenterende. Den nøkterne måten han skildrer bombingen av Gaza rundt nyttårsskiftet 2008/2009 kan virke provoserende, men er et interessant uttrykk for hvor fjern krigen var for israelsk dagligliv. Ved å overlate de politiske konklusjonene til leseren, er Jerusalem en inviterende bok. Men helt åpne er konklusjonene ikke. Gjennom tidskronologien har boka en opptrapping der omfanget i den israelske myndighetskontrollen blir stadig mer merkbar og stadig mer urettferdig. Det er et apartheidsamfunn som tar form, for den som er i stand til å se og lese.

Jerusalem er Delisles mest ambisiøse bok, både i omfang og utførelse. Fullt fortjent fikk den prisen for beste serie under årets festival i Angoulême,3 tegneserienes Cannes. Selv om boka er episodisk, har den en god, helhetlig struktur med flere gjennomgangsmotiv og bipersoner. Miljøtegningene er mer detaljerte enn tidligere og gir en enda bedre stedfølelse. Fargebruken er begrenset, primært tunge nyanser for å understreke varmen, men også enkelte skarpe farger som gir virkningsfulle sjokkeffekter.


VERDENS BESTE FORLAG

Kanadiske Delisle har på mange måter kommet hjem med den engelske bokutgaven hos Drawn & Quarterly. Det Montreal-baserte forlaget har en kresen katalog med mye av det beste fra amerikansk og fransk tradisjon, samt de siste årene også sort belte i ja-panske alternativserier. Utgivelsene har dessuten nydelig design og utstyr. Derfor kan det godt kalles verdens beste tegneseriefor-lag. Drawn & Quarterly er et av programinnslagene på festivalen Oslo Comics Expo andre helgen i juni.

Drawn & Quarterly ble etablert i 1991. Forlaget ble raskt toneangivende for den selvbiografiske trenden i amerikanske tegneserier, med dagbokaktige serier av Chester Brown, Julie Doucet, Joe Matt og Seth. Nå er det vanskeligere å peke på en felles tendens, noe som også gjenspeiler de siste tiårenes kunstneriske utvikling og mangfold.

Foruten Delisles Jerusalem finner vi på forlagets vårliste blant annet belgiske Brecht Evens’ surrealistiske The Making Of, japanske Yoshihiro Tatsumis mørke noveller Fallen Words, amerikanske Jason Lutes historiske drama Berlin fra Weimar-republikken, den lekende barneserien Anna & Froga av franske Anouk Ricard og en samlebok med amerikanske Frank Kings klassiske avisserie Gasoline Alley. Spennvidden er altså stor, men Drawn & Quarterlys utgivelser søker gjerne inn mot et krysningspunkt av global tegneseriekultur og en selvbevisst kunstnerisk tradisjon.

@ norske LMD

Guy Delisle, Jerusalem. Chronicles from the Holy City, Drawn & Quarterly, 2012, 336 sider.
1 Joe Sacco, Fotnoter i Gaza, Cappelen Damm, Oslo, 2010; Ari Folman og David Polonsky, Vals med Bashir, Cappelen Damm, Oslo, 2009; Sarah Glidden, How to Understand Israel in 60 Days or Less, Vertigo, 2010; Maximilien Le Roy, Over muren, Fahrenheit, 2012.

2 Guy Delisle, Pyongyang, Aschehoug, Oslo, 2008; Guy Delisle, Shenzhen, Drawn & Quarterly, 2006; Guy Delisle, Burma Chronicles, Drawn & Quarterly 2008.

3 Den franske originalutgaven Chroniques de Jérusalem utkom i fjor.