Framtidens fabrikk

Reparatørene har praktisk talt forsvunnet. Når et apparat går i stykker tilbyr selgeren et nytt. Er det et framskritt? Bevegelsen Fab Lab avviser forbrukerens passive rolle og vil gi makten tilbake til brukerne.

Reparatørene har praktisk talt forsvunnet. Når et apparat går i stykker tilbyr selgeren et nytt. Er det et framskritt? Bevegelsen Fab Lab avviser forbrukerens passive rolle og vil gi makten tilbake til brukerne.

Å ta tilbake produksjonsmidlene var Karl Marx’ visjon. Den er nå blitt virkeliggjort av en forsker ved Massachusetts Institute of Technology (MIT). I 1998 startet den amerikanske fysikeren Neil Gershenfeld et kurs med tittelen «Hvordan lage (nesten) hva som helst». Kurset inneholdt en del der studentene kunne lage ulike prototyper de kunne bruke i sine forskningsprosjekter. Til rådighet hadde de en rekke digitale produksjonsmidler og ikke minst dataassisterte verktøymaskiner: 3D-skriver (en digital maskin som legger plastikklag oppå hverandre og forvandler en datafil til et fysisk objekt), laserskjærer som kan skjære gjennom tre og metall og datafreser. Studentene likte dette så godt at de kom tilbake og tilbrakte fritiden i laboratoriet.

Professorens genistrek var et han i 2002 gjorde dette høyteknologiske håndverket til konseptet Fab Lab (Fabrication Laboratory) med en egen logo, statutter og nettverk. Denne milde markedsføringen bidro til å gjøre Fab Lab til en «merkevare». Den første Fab Lab ble laget for å gi studenter tilgang til maskiner. Men svært raskt har porten åpnet seg og bidratt til å gjøre personlig digital produksjon tilgjengelig for alle. Vanlige folk kan nå lage prototyper, noe som tidligere har vært reservert industrien og designere. Manuelt arbeid er blitt forførende – og potensielt subversivt. (…)

Default thumbnail
Forrige sak

Apokalypsens hjemmesittere

Default thumbnail
Neste sak

Hvem tjener på turismen?

Andre saker om Økonomi

Den store illusjonen

Før både første og andre verdenskrig fikk britiske Norman Angell mye oppmerksomhet for sin teori om

0 kr 0

Logg inn

Ikke abonnent? Tegn abonnement her.