En fet planet

Ifølge en utbredt fordom, som velvillig spres av næringsmiddelindustrien, er overvektige selv ansvarlige for sin tilstand, og for den manglende evnen til å kontrollere sine lyster. Denne fordommen skjuler årsakene til et fenomen som er i ferd med å globaliseres.

september 2012

Da Forrest Davis i 1985 forlot sveiseryrket for å opprette selskapet Goliath Casket, forestilte han seg ikke at det skulle bli en så stor suksess. I en tid hvor mindre enn 15 prosent av amerikanerne var overvektige, var markedet for ekstra store likkister i sin spede begynnelse. Siden er landets midje blitt betraktelig bredere. På slutten av 80-tallet solgte den lille familiebedriften i Indiana kun én «trippel størrelse» i året. I dag selger de fem i måneden, i forskjellige farger eller luksusversjonen med gullbelagte håndtak og polstrede puter. Med en voksen befolkning der en tredjedel er overvektige og en tredjedel lider av fedme,1 er USA blitt et av de feteste landene i verden.

Markedet har tilpasset seg de nye kroppsfasongene. Bedrifter tilbyr spesiallagde produkter for de korpulente: større seter på stadioner og teatre, sykebårer med forsterkede håndtak, king size-madrasser og datingsider for feite single. I tillegg kommer de som mener de har løsningen på problemet: slankepiller, slankeleirer med militærdisiplin (såkalte fat camps) eller kirurgiske inngrep til 10 000 dollar. Bransjen håver inn flere hundre milliarder dollar. Bøker om overvekt, alt fra mirakuløse matoppskrifter til analyser av fenomenet, er blitt så gjengse at New York Times vier dem en egen bestselgerliste. Årsaken til overvekten i USA er velkjent: Den amerikanske livsstilen de siste tretti årene har i stadig større grad lagt opp til at amerikanerne inntar flere kalorier enn de forbrenner. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal