Kane detronisert

Kane er nå blitt detronisert av en film som på flere måter er dens rake motsetning. Vertigo er fargerik, mens Kane var i svart/hvitt. Førstnevnte rekonstruerer romantiske kjærlighetsfigurer for så å dekonstruere dem, fjernt fra Kanes satiriske register.

Omsider har det skjedd: Vertigo detroniserer Citizen Kane på Sight & Sounds liste over verdens beste filmer noensinne.[ref]Topp ti-listen, de hundre beste, kommentarartikler og bakgrunnsstoff blir presentert i septembernummeret av Sight & Sound. De fullstendige listene over filmer som har mottatt stemmer, og hvem som stemte på hvilken film, er nå tilgjengelig på British Film Institutes nettside.[/ref] Den tiårlige avstemningen til British Film Institutes tidsskrift er blitt stadig mer prestisjetung siden den første avstemning i 1952. Orson Welles’ oppsiktsvekkende debutfilm fra 1941 har innehatt førsteplassen siden 1962, mens den sytten år yngre Vertigo (1958) kom på sjuende plass i 1982, på fjerde i 1992 og havnet fem poeng bak vinneren i 2002. Nå har de to byttet plass.

De 358 utvalgte regissørenes topp ti, som har eksistert siden 1992, har Yasujirô Ozus gjenganger Tokyo Story aller øverst for første gang. Også her er det snakk om en detronisering av Citizen Kane, som sammen med Kubricks 2001 – en romodyssé, havner på delt andreplass. Men 2012-listens store begivenhet er at Vertigo, nummer sju i regissøravstemningen, nå har passert uslåelige Citizen Kane på kritikernes liste, med hele 34 poengs margin, 191 mot 157. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn.

Prøv Le Monde diplomatique i to måneder for ti kroner

Papiravis og full digital tilgang
Default thumbnail
Forrige sak

Strevsom ferd mot nord

Default thumbnail
Neste sak

Hyldest til ungdommen

Andre saker om Film

Vi, de forsømte

Mafiaens virksomhet er en altfor velkjent fortelling. Den formelpregede dramatikken står alltid

0 kr 0