Myten om konkurransedyktighet

For å få verden ut av en økonomisk krise skapt av finanssektoren, virker løsningene enkle: begrense finansspekulasjonen og regulere markedene. EU har imidlertid valgt det motsatt. Løsningen i Brussel er å øke «konkurransedyktigheten». Et ord som både på høyre- og venstresiden stadig mer framstår som vår tids hellige gral.

oktober 2012

«Konkurransedyktighet» er på alles lepper: Lisboa-strategien i 2000 som satte som mål at EU skulle «bli verdens mest konkurransedyktige og dynamiske kunnskapsøkonomi», «Avtalene om konkurransedyktighet og arbeid» som Nicolas Sarkozy lanserte mot slutten av sin presidentperiode, de britiske næringslivsledernes krav om «økonomisk konkurransedyktighet» og deres spanske kollegers planer om «industriell konkurransedyktighet». Dette gjelder ikke lenger bare bedriftsledelsene, nå skal både byer, regioner og land ha konkurransedyktighet som førsteprioritet.

For å få til dette oppfordres politikere lokalt og nasjonalt til å bruke ledelsesteori fra amerikanske handelshøyskoler: kontroll over produksjonskostnader («konkurransedyktige kutt»), benchmarking (landene blir sammenlignet og rangert som konkurrerende bedrifter), regionmarketing (regionene må «selge seg»), lete etter finansiering (tiltrekke seg kapital). Med spredningen av denne verktøykassen blir konkurransedyktigheten den nye målestokken for regionenes prestasjoner i globaliseringen. Men hvordan måles den? (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal