Havna som skal redde Kenya

Kenyas nyvalgte president Uhuru Kenyatta får et megalomant prosjekt i fanget. Atlanterhavet og Det indiske hav skal knyttes sammen på tvers av det afrikanske kontinentet. Prosjektet har allerede satt Kenya i dyp gjeld, men myndighetene håper at utenlandske investorer vil strømme til og skape vekst og fred i hele regionen.

«Det går ikke særlig fort, hva? Her går alt i eselfart. Nå bygger de funksjonærboligene, men jeg kan ikke se noe som ligner en havn til milliarder av dollar. Jeg vet sant å si ikke hva det er vi skal passe på. Havna skal åpnes i 2016, men veien er fremdeles ikke asfaltert. Jeg har vanskelig for å tro at de skal komme i land i tide,» sier Ahmet, en av sikkerhetsvaktene som holder øye med det flere kilometer lange gjerdet rundt byggeplassen.

Den avtroppede presidenten i Kenya, Mwai Kibaki, ønsket å danne et stort Afrikas horn, en økonomisk blokk, der Det østafrikanske fellesskap (EAC) utvides til å omfatte Somalia, Etiopia og Djibouti. For å få til det, fant han fram et megaprosjekt fra 1970-tallet: en transportakse over landegrensene. Lamu Port South Sudan Ethiopia Transport Corridor (Lapsset-korridoren) skal bygges opp rundt en dypvannshavn i Manda-bukta på Lamu og fungere som en landbro mellom Kenya og Kamerun. Målet er at internasjonal sjøhandel og regional integrasjon skal endre Afrikas økonomi. (…)

^

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller .

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 69 kroner!

Papiravis og full digital tilgang

Forrige sak

Enhet, enhet, enhet

Neste sak

En reise i Schengens utkant

Mer Kenya

Kenyas digitale drømmer

En av tre kenyanere bruker banktjenester på mobil og det skrytes av Kenyas digitale bragder verden over. Men drømmen om å bli Afrikas digitale knutepunkt løser ikke landets strukturelle problemer.

Under dekke av terror

Uroen i Kenya skyldes ikke bare somaliske terrorister. Under overflaten ulmer konflikter om jord og stammetilhørighet, som går tilbake til ressursfordelingen etter kolonitiden.

0 kr 0