Havna som skal redde Kenya

Kenyas nyvalgte president Uhuru Kenyatta får et megalomant prosjekt i fanget. Atlanterhavet og Det indiske hav skal knyttes sammen på tvers av det afrikanske kontinentet. Prosjektet har allerede satt Kenya i dyp gjeld, men myndighetene håper at utenlandske investorer vil strømme til og skape vekst og fred i hele regionen.

«Det går ikke særlig fort, hva? Her går alt i eselfart. Nå bygger de funksjonærboligene, men jeg kan ikke se noe som ligner en havn til milliarder av dollar. Jeg vet sant å si ikke hva det er vi skal passe på. Havna skal åpnes i 2016, men veien er fremdeles ikke asfaltert. Jeg har vanskelig for å tro at de skal komme i land i tide,» sier Ahmet, en av sikkerhetsvaktene som holder øye med det flere kilometer lange gjerdet rundt byggeplassen.

Den avtroppede presidenten i Kenya, Mwai Kibaki, ønsket å danne et stort Afrikas horn, en økonomisk blokk, der Det østafrikanske fellesskap (EAC) utvides til å omfatte Somalia, Etiopia og Djibouti. For å få til det, fant han fram et megaprosjekt fra 1970-tallet: en transportakse over landegrensene. Lamu Port South Sudan Ethiopia Transport Corridor (Lapsset-korridoren) skal bygges opp rundt en dypvannshavn i Manda-bukta på Lamu og fungere som en landbro mellom Kenya og Kamerun. Målet er at internasjonal sjøhandel og regional integrasjon skal endre Afrikas økonomi. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn.

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 69 kroner!

Papiravis og full digital tilgang
Default thumbnail
Forrige sak

Enhet, enhet, enhet

Default thumbnail
Neste sak

En reise i Schengens utkant

Andre saker om Kenya

0 kr 0

Logg inn

Ikke abonnent? Tegn abonnement her.