Essayet som livsform

Essayet er ikke bare en litterær form, eller en måte å tenke på. Det er også en modell for hvordan vi kan leve. To nye essaysamlinger kan gi oss en pekepinn om hvordan.

«Essayisten veksler mellom det private og det offentlige. Han er både og»
Arne Melberg.

Hvorfor er det slik at kunsten og litteraturen de siste to hundre årene har ønsket seg et møte mellom liv og kunst, men sjelden fått det til? Verken den realistiske romanen eller romantik-kens universalkunst klarte det, ei heller dagens «engasjerte» kunst. Svaret er enklere enn vi tror: Kunsten næres ofte av en avstand fra det virkelige livet – den vil skyve fra seg hverdagen, det trivielle, kroppen, døden, skitten. Kunsten markerer avstand til det faktisk eksisterende individet gjennom å foretrekke en idealisert utgave av hverdagsmennesket. (…)

^

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller .

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 69 kroner!

Papiravis og full digital tilgang

Forrige sak

Patos bit for bit

Neste sak

Blindhet og innsikt

Mer Litteratur

Fra Don Quijote til Sancho Panza

Få amerikanske presidenter har vekket så mye entusiasme, men i hans memoarer framstår Barack Obamas tid i Det hvite hus mest som en anledning som ikke ble grepet.

Den mytologiske maskine

Mytens tvetydige rolle og indflydelse på kultur og samfund er tema for Furio Jesis hovedværk Germania segreta (1967). Den italienske forfatter så myten som både grusom og farlig, men også et poetisk og politisk erfaringsrum.

En form for indsigt

Den amerikanske digter Louise Glück modtog i fjor nobelprisen i litteratur for en poesi der gennem mytiske temaer og livets cyklus udforsker grundlæggende spørgsmål om tiden, selvet og lykken.

«Elevene må deles inn i små øyer»

Etter over tretti år som lærer, har forfatteren Nathalie Quintane skrevet om det franske skolevesenet i boka Un hamster à l’école, «En hamster på skolen», som vi her trykker et utdrag fra.

Å gape over lerretet

I Å skrive er å be om for mye får leseren følge Gunnar Wærness på veien mellom den visuelle boksiden og den lydlige poesien, og i konstant kamp med det lyriske jeget.

0 kr 0