Massemediene som glemmer massen

India er blitt verdens største avismarked. Men for å tekkes næringsinteresser og nå ut til den engelskspråklige eliten unngår mediene å skrive om fattigdom og sosial ulikhet.

Mens grålysningen sakte rister Mumbai ut av nattedvalen, begynner gatene å vrimle av avisbud. De leverer avisstabler foran bygninger og gateselgernes stativer. Kjøperne har allerede samlet seg rundt selgerne og slenger noen rupi på bordet. Så fordyper de seg i avisen mens de nipper til et lite glass chai-te. Ritualet er ikke et sjeldent syn i et land med mer enn 130 millioner trofaste avislesere.

Ifølge The Economist er India nå verdens største avismarked, større enn Kina, med 82 000 dagsaviser og magasiner. En viktig nøkkel til suksessen er økende lese- og skriveferdigheter: I 1974 kunne 12 prosent av befolkningen lese og skrive, mot 74 prosent i dag. Internettilgangen er fremdeles dårlig (mindre enn ti prosent har tilgang), og en avis koster i snitt ikke mer enn tre rupi, rundt 40 øre, altså mindre enn en chai på gata. Er dette et tegn på det fantastiske indiske mangfoldet og det livlige demokratiet vi hører så mye om? (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn.

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 69 kroner!

Papiravis og full digital tilgang
Default thumbnail
Forrige sak

Tradisjonens tvetydige tilbakekomst

Neste sak

Den vanlige manns håp

Andre saker om India

Full kontroll

Etter valget har BJP absolutt flertall i det indiske parlamentet. Indias 17.

0 kr 0

Logg inn

Ikke abonnent? Tegn abonnement her.