Silicon Valley og sparepolitikken

Teknologi er løsningen på alle våre problemer, blir vi ofte fortalt, men denne ideen synes snarere å dekke over de sosiale og økonomiske konsekvensene av digitaliseringen av hverdagen.

august 2014
Illustrasjonsfoto: Alphaspirit, Fotolia / NTB.

Tidligere i år lanserte Oral-B, et datterselskap til Procter & Gable, en tannbørste med blåtann – et essensielt apparat for det selskapet kaller et «veloppkoblet baderom». Tannbørsten kobler seg til smarttelefonen din, hvor en app kartlegger ulike børsteoppgaver (har du brukt tanntråd? Rengjort tunga? Skylt munnen?) og viser på telefonskjermen de områdene i munnhulen som fortjener mer oppmerksomhet.

Men langt viktigere, som tannbørstens nettside stolt annonserer, lagrer den også «pusseaktiviteten som data som du kan granske selv eller dele med profesjonelle tannpleiere». Hva som skjer med disse dataene – om de sendes til «profesjonelle tannpleiere», forsikringsselskapet ditt, blir hos deg, eller legges til resten av dataene dine som Google og Facebook allerede eier – er et stadig mer kontroversielt spørsmål. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal