Vertigo i Berlin

Christian Petzolds Phoenix følger en kvinne som skal gjenskape seg selv etter å ha overlevd nazistenes dødsleir. Resultatet
er et svimlende identitetsspill med melankolsk klangbunn.

Berlin, kort tid etter fredsslutningen i 1945. Den nye filmen til Christian Petzold (Barbara, 2012) begynner med at en bil stanses av amerikanske soldater ved sektorgrensen. En mørkhåret kvinne sitter bak rattet. Passasjeren ved siden av henne er skjult bak bandasjer og har størknet blod rundt øynene. De er begge jøder. Kvinnen ved rattet heter Lene Winter, og er engasjert i et prosjekt for å gjøre det mulig for andre jødiske kvinner å bosette seg i Palestina – Haifa og Tel Aviv – som noen år senere skal bli sentrale byer i den nye staten Israel. Den bandasjerte kvinnen, Nelly Lenz, skal til en ekspert på plastisk kirurgi. Hun vil ligne mest mulig på den hun var. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn.

Prøv Le Monde diplomatique i to måneder for ti kroner

Papiravis og full digital tilgang
Forrige sak

Islamofobi eller fattigfrykt?

Neste sak

Alt for mange ord

Andre saker om Film

Vi, de forsømte

Mafiaens virksomhet er en altfor velkjent fortelling. Den formelpregede dramatikken står alltid

0 kr 0