Å tåle og holde ut

Den svartelistede manusforfatteren Dalton Trumbo blir i Jay Roachs Trumbo gjenstand for en habil og velspilt, om enn noe traust historieleksjon. Filmen gir samtidig et interessant innsyn i de prosaiske forutsetningene for noen av Hollywoods store etterkrigsfilmer.

Amerikanske myndigheter fryktet Russland og kommunisme til de grader at de kompromitterte den frihet de ellers smykket seg med å ha tuftet myndigheten på. Ytringsfriheten var ikke mer ukrenkelig enn at den kunne knebles av juss som trakk andre veien: anklager om såkalt u-amerikansk virksomhet.

Den produktive manusforfatteren Dalton Trumbo (69 filmmanus) var en av flere filmfolk som fikk gjennomgå av The House Committee on Un-American Activities, og havnet på det som i ettertid ble kjent som The Hollywood Blacklist. De fikk i praksis yrkesforbud takket være denne komiteen og dens «patriotiske» hjelpere i Hollywood: politiske tenkere som John Wayne, Ronald Reagan og den uhyrlig innflytelsesrike sladrespaltisten (og forhenværende skuespillerinnen) Hedda Hopper. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller .

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 69 kroner!

Papiravis og full digital tilgang

Forrige sak

Cameron fanget i sin egen felle

Neste sak

Mot en ny intervensjon i Libya?

Mer Film

Didaktikk uten pekestokk

Éric Rohmers filmografi skriver seg tilbake til begynnelsen av sekstitallet, ofte med moral som erklært tematikk.

0 kr 0