Å tåle og holde ut

Den svartelistede manusforfatteren Dalton Trumbo blir i Jay Roachs Trumbo gjenstand for en habil og velspilt, om enn noe traust historieleksjon. Filmen gir samtidig et interessant innsyn i de prosaiske forutsetningene for noen av Hollywoods store etterkrigsfilmer.

Amerikanske myndigheter fryktet Russland og kommunisme til de grader at de kompromitterte den frihet de ellers smykket seg med å ha tuftet myndigheten på. Ytringsfriheten var ikke mer ukrenkelig enn at den kunne knebles av juss som trakk andre veien: anklager om såkalt u-amerikansk virksomhet.

Den produktive manusforfatteren Dalton Trumbo (69 filmmanus) var en av flere filmfolk som fikk gjennomgå av The House Committee on Un-American Activities, og havnet på det som i ettertid ble kjent som The Hollywood Blacklist. De fikk i praksis yrkesforbud takket være denne komiteen og dens «patriotiske» hjelpere i Hollywood: politiske tenkere som John Wayne, Ronald Reagan og den uhyrlig innflytelsesrike sladrespaltisten (og forhenværende skuespillerinnen) Hedda Hopper. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn.

Prøv Le Monde diplomatique i to måneder for ti kroner

Papiravis og full digital tilgang
Forrige sak

Cameron fanget i sin egen felle

Neste sak

Mot en ny intervensjon i Libya?

Andre saker om Film

Vi, de forsømte

Mafiaens virksomhet er en altfor velkjent fortelling. Den formelpregede dramatikken står alltid

0 kr 0