Fremmede i et fremmed land

Det virkelige spørsmålet er ikke om innvandrere er en reell trussel mot Europa, men hva denne besettelsen sier om Europa. En erkjennelse av at vi alle er snåle galninger, er det eneste håpet for en sameksistens av ulike levesett.

Selv om det en sjalu ektemann hevder om sin kone (at hun ligger med andre menn) viser seg å være sant, skriver Jacques Lacan, er hans sjalusi fortsatt sykelig. For det virkelige spørsmålet er ikke «er sjalusien velbegrunnet?», men «hvorfor trenger han sjalusien for å bevare sin selvoppfatning?». Det samme kan sies om nazistenes påstander om jødene: Selv om de var sanne (de utbytter tyskerne, forfører tyske jenter) – noe som selvfølgelig ikke var tilfellet – var (og er) deres antisemittisme fortsatt patologisk, siden den fortrenger den virkelige grunnen til hvorfor de trengte antisemittismen for å underbygge sin ideologi.

Er ikke det samme tilfellet med den økende frykten for flyktninger og innvandrere? For å sette det på spissen: Selv om de fleste fordommene våre skulle vise seg å stemme (de er fundamentalistiske terrorister i forkledning, de voldtar og stjeler), ville det paranoide snakket om innvandringen som en trussel likevel være en ideologisk patologi: Den sier mer om oss europeere enn om innvandrerne. Det virkelige spørsmålet er ikke «er innvandrere en reell trussel mot Europa?», men «hva sier denne besettelsen om Europas svakheter?». (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn.

Forrige sak

Scener fra den republikanske borgerkrigen i Alabama

Default thumbnail
Neste sak

Sensibilitet for det usynlige

Andre saker om Politisk filosofi

Sartres nei

I 1980 deltok mange tusen franskmenn i Jean-Paul Sartres gravferd. Med Sartres bortgang lukket en epoke

Tilbake til klassen

I over førti år har venstreintellektuelle tolket bort begreper som kapital, klasse og økonomiske forhold for

Marx og oss

I vår kriserammede verden åpner det seg stadig nye rom for radikal kapitalismekritikk. Dersom marxismen skal

En verden å vinne

Marx er stadig aktuell, i både økonomisk, humanistisk og tegnteoretisk tapning. Det viser Dag Østerbergs nye

0 kr 0

Logg inn

Ikke abonnent? Tegn abonnement her.