Putin på besøk i RTs hovedkontor i Moskva, 11. juni 2013. Den russiske regjeringen har bevilget store penger til kanalen i håp om å få fram sine synspunkter internasjonalt. Foto: Yuri Kochetkov, Pool Photo / AP / NTB Scanpix.
Media Informasjonskrig

Moskvas myke makt

«Propagandakanalen» RT forsøker å ta opp kampen mot de store vestlige nyhetskanalene. Kanalen får stadig flere seere i USA og Europa med en redaksjonell linje som er åpenlyst kritisk til Vesten.

Posted on

I desember laget RT (tidligere Russia Today), Russlands offentlige internasjonale nyhetskanal, en video for å feire sitt tiårsjubileum. Ikledd sovjetisk uniform inspiserer nyhetskanalens sjefredaktør Margarita Simonian sine ansatte på hovedkontoret i Moskva: Vaskedama Ljuba «får ordre direkte fra Kreml». I et grønnskjerm-studio leser en «innrullert» journalist opp fra teleprompteren på arabisk mens noen skikkelser utkledd som syriske krigere skyter på kloss hold. Vi ser utenlandske programledere mugne i et fuktig fangehull idet britiske Kevin Owen i RT blir iført håndjern på tv-settet.

RT valgte selvironi for å svare kritikerne som mener kanalen er et propagandainstrument. I anledning jubileet fortalte Vladimir Putin om den internasjonale kanalens nokså klassiske målsetninger, etter et tiår med anstrengelser for å ta igjen Russlands etterslep innen «offentlig diplomati». «Det er avgjørende at vår og deres stemme blir hørt,» sa den russiske presidenten. «Ikke bare politikerne, men også og framfor alt verdens mange vanlige borgere.» (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler. Allerede abonnent? Logg inn.
Digitalt abonnent
Fra 49Kr.
Full tilgang til nettutgave og arkiv
Last ned digitale utgaver
Årsabonnement
649Kr.
Avis på døren hver måned
Full tilgang til nettutgave og arkiv
Last ned digitale utgaver
Kvartalsabonnement
159Kr.
Avis på døren hver måned
Full tilgang til nettutgave og arkiv
Last ned digitale utgaver