Livets ytterste betingelser

Franske Katell Quillévéré viser sitt mesterskap med en film om livets ytterste betingelser.

Transport er et nøkkelord i Katell Quillévérés Liv til de levende. Fra første stund er det en rekke former for bevegelse og trafikk: nattlig exit gjennom vindu, rask sykkeltur, parallelt med venn på skateboard, tre venner i bil i retning kysten, surfebrett, bølger, bil igjen – først som dødsmaskin, senere som transportmiddel for livsviktig organ, med eskorte av motorsykkelpoliti til sykehus. Og på sykehuset skal den døende transporteres til det hinsidige og en levende få reparert sitt liv. Som immobil er han en potensiell kilde til et annet menneskes mobilitet.

Liv til de levende er den tredje spillefilmen til 37-årige Katell Quillévéré, av bretonsk bakgrunn, født i Abidjan i Elfenbenskysten, der hun bodde de fem første årene, før familien flyttet hjem til Frankrike. Før spillefilmkarrieren studerte hun filosofi og film på universitetet Paris 8. Filmen er basert på Maylis de Kerangals roman Réparer les vivants, som kommer i norsk oversettelse vinteren 2018. Internasjonalt hadde den en vellykket lansering på Venezia-festivalen i fjor. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn.

Forrige sak

Balkans navnløse språk

Neste sak

Undervejs

Andre saker om Film

Den sovjetiske løgn

Den sorte jord burde brødføde en hel befolkning. Det er beretningen, som det sovjetiske regime tillader

Opp av asken

Gjenoppstandelsen til den en gang konkursrammede byen Stockton i California er en prosess det sikkert er

Familiens sorte får

Familiefesten skriver sig på behændig vis ind i en arketypisk genre. Den styrer udenom genrens værste

0 kr 0

Logg inn

Ikke abonnent? Tegn abonnement her.