Masseutdannelse

200 000 lærere lærte fem millioner mennesker å lese og skrive i 1921, og sju millioner innen 1922 var over.

I en scene fra biblioteket i Jurjatin, den oppdiktede byen i Doktor Zhivago (1958), gjengir Boris Pasternak en skjellsettende opplevelse han må ha hatt førti år tidligere. Hovedpersonen går inn i lesesalen hvor han finner, ved siden av representanter fra den gamle intelligentsiaen, vanlige folk i finklær: «De kom forvirret og sjenert inn i lesesalen som om det skulle være en kirke». Pasternak viser her den enorme tørsten som i 1917 grep de lavere klassene som var blitt holdt på avstand fra kunnskapen.

Da bolsjevikene kom til makten ga politiseringen av de lavere klassene og deres higen etter læring gjenklang i bolsjevikenes frigjøringsprosjekt. Fra februar til oktober 1917, før de invaderte skolene og bibliotekene, hadde disse klassene gått i sovjetenes skole: I de over 1500 rådene som fantes i oktober 1917, lærte de, de diskuterte og organiserte samfunnslivet, og ikke minst våget de å kreve makt. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn.

Prøv Le Monde diplomatique i to måneder for ti kroner

Papiravis og full digital tilgang
Forrige sak

Pengene bestemmer

Neste sak

Da verdensrevolusjonen møtte realpolitikken

Andre saker om Russland

Hva vil Russland?

Utfordrer Russland Vesten for å vende oppmerksomheten bort fra interne problemer eller

0 kr 0