Løgn som dannelse

Uttrykket «krigsteater» viser vanligvis til området hvor krigshandlinger finner sted, men i beskrivelsen av Kapteinen frister en mer direkte tolkning: skjebnesvangert skuespill, som å juge for bare livet, som å finne en kapteinsuniform, ta den på og vokse med rollen og de oppgaver som hører til.

november 2018

Kapteinen åpner med den unge soldaten Willi Herold, halsende av gårde over vinterkledde åkre mens kulene viner om ørene på ham. Han har en militærbil i hælene, men kommer seg inn i en skog og får i siste liten gjemt seg i en grop under et tre. Kamera går tett på, der han hiver etter pusten så stille som mulig. Hovedrolleinnehaver Max Hubacher kan minne litt om protagonistene i to sterke russiske krigsfilmer: Elem Klimovs Gå og se (1985) og Tarkovskijs Ivans barndom (1962). Begge er unge gutter med den utenforståendes forferdede perspektiv på krigens grusomhet. Begge er de i likhet med Herold unge, bleke og blonde, og med en slags offerstatus til felles – enn så lenge. Når det omsider er trygt nok for Herold å stikke hodet fram, trekker kamera seg til himmels, som for å gi stakkaren et blikk av nåde. Det kan saktens behøves, også for å understreke hvilken forkommen tilstand han nærmest drar seg selv opp etter håret fra.

Om den berømmelige publikumskontrakten signeres rundt denne sekvensen, så følger dette grepet med som en slags investering i vår medlidenhet. Vi lærer Herold å kjenne som en vettskremt guttunge – inntil han får de store buksene på, noe som er et løpende bimotiv gjennom filmen. Understrekningen er såre nødvendig, ettersom vår solidaritet med den i utgangspunktet forhutlede unge mann tæres på etter hvert som han griper dagen og de overlevelsesmuligheter som byr seg. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal