Mange myanmarske rohingyaer har flyktet til Bangladesh som følge av volden de utsettes for i Rakhine. Her flyktninger i Shah Porir Dwip, Bangladesh, 11. september 2017. Foto: Danish Siddiqui, Reuters / NTB Scanpix.
/

Inn med handel, ut med folk

Japan, India og Kina kniver om kontrollen over infrastrukturen nord i Bengalbukta med miljøfiendtlige prosjekter som fordriver lokalbefolkningen.

Langt under de vestlige radarene er den nordlige delen av Bengalbukta blitt åsted for en intens rivalisering om kontrollen over ferdselen, som følge av Kinas nye silkeveier, handelsruter som er langt mindre romantiske enn forestillingen om den historiske ruten de er oppkalt etter. I 2013 lanserte kineserne et gigantisk infrastruktur- og transportprosjekt først kalt One Belt, One Road og senere Belt and Road Initiative.

Prosjektet involverer 68 land og er antatt å koste over 10 000 milliarder dollar. Målet er å endre radikalt handelen mellom Asia, Midtøsten, Afrika og Europa.[ref]James Griffiths, «Just what is this One Belt, One Road thing anyway?», CNN, 12. mai 2017.[/ref] Prosjektet inkluderer også strategiske partnerskap, ofte med en militær komponent. Den indiske regjeringen ser Kinas finansiering av havne-anlegg i Indiahavet, blant annet i Gwadar (Pakistan) og Colombo (Sri Lanka), som en såkalt perlekjedestrategi for å omringe landet. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn.

Prøv Le Monde diplomatique i to måneder for ti kroner

Papiravis og full digital tilgang
Forrige sak

Lang veis ferd mot universelle rettigheter

Neste sak

Fra vidundermiddel til miljøproblem

Andre saker om Bangladesh

Default thumbnail

Dødelig tekstil

Før Rana Plaza kollapset og drepte over tusen tekstilarbeidere, ble flere hundre

Default thumbnail

Hull i gjerdet

I år fullfører India stengingen av grensen til Bangladesh. Med 3286 kilometer

Default thumbnail

Under vann

Ganges-Bramaputra-deltaet er et av verdens mest fruktbare områder. Da India mistet to

0 kr 0