Satire og metafysikk

Med forlagssatire og metafysikk i utkant av motebransjen viser Olivier Assayas seg som en av vår tids mer oppfinnsomme filmskapere.

Etter den sjangermessig sammensatte Personal Shopper (2016) er Olivier Assayas nå ute med et artig stykke komidrama og samtidssatire. Mellom linjene veksler mellom å være florlett fransk kosefilm og et skarpt fokus på et miljø som skaper fantasirike fortellinger, men også unødvendige mellommenneskelige forviklinger. Handlingen har elementer av en komedieform som er velkjent på fransk, den såkalte marivaudage (etter 1700-tallsforfatteren Marivaux som skrev lystspill med satirisk brodd). Mellom linjene har, for å bruke filmens eget begrepspar, en kontinuerlig veksling mellom feel good og feel bad, hvor man aldri kan være helt sikker på hva neste scene vil by på. Bare at nye, utspekulerte forviklinger vil dukke opp.

Kort fortalt har vi å gjøre med en film om teatralsk utroskap og et forlagsmiljø i omstilling, der digitaliseringen skaper små jordskjelv og nye allianser og mesallianser, ikke minst mellom redaktør og forfatter, en klassisk konflikt især når boka som står for tur ikke lover så godt som den forrige. Alain (Guillaume Canet) er forlegger på et anerkjent nisjeforlag og har refusert den nye, visstnok autofiksjonale boka til sin forfatter og nære venn Léonard (Vincent Macaigne). Miljøet er tett, og når neste roman ligner mistenkelig på en autofiksjon og så blir summarisk refusert, begynner flere å lure på grunnen. Det ligger mellom linjene at forlaget lenge har vært for snill med Léonard, men plutselig tråkker han på ømme tær, og tærne slår tilbake. (…)

^

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller .

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 69 kroner!

Papiravis og full digital tilgang

Forrige sak

En gavepakke til Trump

Neste sak

Sudanernes vedvarende drøm om frihet

Mer Film

Den enlige mor og huset

Herself er en sympatisk beretning om en enlig mors kamp, funderet i en virkelig boligkrise i samtidens Dublin, hvor hen ved ti tusind mennesker kæmper med at finde en varig bolig.

Usjarmerende diskresjon

Noen har filmet noe og sendt det videre. Overgrepet blir ikke spesifisert som en voldtekt. Likevel er det åpenbart rape revenge-motivet som driver Emerald Fennells debutfilm, der subsjangeren har fått en tidsmessig oppgradering av struktur og miljø.

Blikket rettet mod mennesket

Er man nysgerrig på mennesket i al sin mærkværdige mangfoldighed, er dokumentarfestivalen HUMAN i Oslo et godt sted at opholde sig.

Bakenfor pandemien

The Covid Diaries, videodagbøkene til fem unge mennesker i New York, kan sies å være en bagatell, men ikke desto mindre en sympatisk sådan.

0 kr 0