Dødsdans med jorden

Melancholia er Lars von Triers versjon av science fiction. Den kan lede tankene i mange retninger, især som allusjon til katastrofeaktualitetene: Hva taper vi om jorden går under?

Selv om Lars von Triers drama fra 2011 heter Melancholia, er filmens stemning mer tragisk-romantisk, understreket av det musikalske hovedmotiv, preludium fra Tristan og Isolde. Richard Wagners sjelfulle sviske kombinert med slottsbryllup som sporer av og en gysende eventualitet av planetkollisjon er en dristig suksessoppskrift. For mange er Melancholia den av von Triers fire nyeste filmer som er lettest å fordøye, til tross for merkelige kombinasjoner og fatal kollisjon med Melancholia, en stor, blå vandreplanet fra det ytre rom, som truer jorden og menneskeheten med absolutt undergang.

Melancholia innledes av en åtte minutters prolog som foregriper filmens siste kvarter og således flytter trykket fra hva til hvordan. Prologer finnes også i von Triers Antichrist (2009) og Nympho()maniac (2013), men ikke så foregripende som her. Til Wagners toner åpner filmen med et nærbilde av Justine (Kirsten Dunst), bak henne faller snart døde fugler fra oven, nesten som de fallende froskene i sluttsekvensen av Paul Thomas Andersons Magnolia (1999). Søsteren Claire (Charlotte Gainsbourg) bærer sønnen Leo over golfbanen, føttene synker for hvert skritt. Vi ser Dunst liggende i vann, ikke ulikt John Everett Millais’ Ofelia (1852). En hest faller i sakte film, maleriet Jegere i snø (1565) av Brueghel d.e. vises, en bokside i ferd med å ta fyr.[ref]Maleriet fra 1565 henger på Kunsthistorisches Museum i Wien. Det har en viktig plass i Andrej Tarkovskijs Solaris (1972) og, siden det er det første kjente maleri som viser skøyteløp (minst 30 løpere på isen), figurerer det på baksiden av Jan Erik Volds hyllest til skøytesporten, En sirkel is (1994).[/ref] Justine gløder, elektrisk eller magnetisk, av fremmedelementet som nærmer seg.
(…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler. Allerede abonnent? Logg inn.
Digitalt abonnent
Fra 49Kr.
Full tilgang til nettutgave og arkiv
Last ned digitale utgaver
Årsabonnement
649Kr.
Avis på døren hver måned
Full tilgang til nettutgave og arkiv
Last ned digitale utgaver
Kvartalsabonnement
159Kr.
Avis på døren hver måned
Full tilgang til nettutgave og arkiv
Last ned digitale utgaver
Forrige sak

Et for godt selskap til å være sant

Default thumbnail
Neste sak

Gammel gjeld og store overskudd

Andre saker om Film

0 kr 0