Tverrpolitisk enighet

Så å si alle partiene i København er i dag enige om i sykkelpolitikken. Det har ikke alltid vært tilfellet.

«Man må være ganske konservativ for å tro at byer ikke kan endre seg. I Europa bør vi ha lært at de utvikler seg hele tiden, at de alltid har tilpasset seg.» Klaus Bondam, direktør for det danske Cyklistforbundet siden 2014, hadde som teknikk- og miljøbyråd fra 2006 til 2009 ansvaret for sykkelplanen som forvandlet København.

Den danske hovedstaden var lenge en arbeiderby og fikk sin første sykkelboom allerede for et århundre siden. Som i de fleste industrilandene i Europa opplevde sykkelen som transportmiddel sin storhetstid fra 1920- til 1940-tallet. Men i likhet med andre europeiske byer ble København fra 1950-tallet tilrettelagt for bilen, på bekostning av sykkelen. 62 000 personer syklet over Dronning Louises Bro mellom Indre By og Nørrebro hver dag i 1949. I 1970 var antallet sunket til 8000. I dag krysser 48 000 syklister broen. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn.

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 69 kroner!

Papiravis og full digital tilgang
Forrige sak

Voldens skæbner

Neste sak

Københavns sykkelsuksess

Andre saker om Danmark

Default thumbnail

Den danske tvilen

Danskene tviler. Den berømte «flexicurity» har gradvis endret seg til mer fleksibilitet

Default thumbnail

Dansk populisme

I den mest maksimale populistiske form har især Pia Kjærsgaard i Danmark

0 kr 0

Logg inn

Ikke abonnent? Tegn abonnement her.