Tverrpolitisk enighet

Så å si alle partiene i København er i dag enige om i sykkelpolitikken. Det har ikke alltid vært tilfellet.

«Man må være ganske konservativ for å tro at byer ikke kan endre seg. I Europa bør vi ha lært at de utvikler seg hele tiden, at de alltid har tilpasset seg.» Klaus Bondam, direktør for det danske Cyklistforbundet siden 2014, hadde som teknikk- og miljøbyråd fra 2006 til 2009 ansvaret for sykkelplanen som forvandlet København.

Den danske hovedstaden var lenge en arbeiderby og fikk sin første sykkelboom allerede for et århundre siden. Som i de fleste industrilandene i Europa opplevde sykkelen som transportmiddel sin storhetstid fra 1920- til 1940-tallet. Men i likhet med andre europeiske byer ble København fra 1950-tallet tilrettelagt for bilen, på bekostning av sykkelen. 62 000 personer syklet over Dronning Louises Bro mellom Indre By og Nørrebro hver dag i 1949. I 1970 var antallet sunket til 8000. I dag krysser 48 000 syklister broen. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller .

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 69 kroner!

Papiravis og full digital tilgang

Forrige sak

Voldens skæbner

Neste sak

Københavns sykkelsuksess

Mer Danmark

Venstredilemma i Danmark

Socialdemokratiet har overtaget magten efter valget i Danmark, med støtte fra centrum og venstrefløjen, der sættes

Den danske tvilen

Danskene tviler. Den berømte «flexicurity» har gradvis endret seg til mer fleksibilitet og mindre sikkerhet. Med

0 kr 0