Fra First Reformed.
/

Klimafiksjon og apokalypse

Hva er cli-fi? Og hvorfor trenger vi det?

Filmtidsskriftet Z er ute med sitt 151. nummer siden det ble startet av Norsk filmklubbforbund i 1983. Nummeret med temaet «Apokalypse» handler om fremtidsåpenbaringer, verdens undergang, levende døde og klimaproblemer i vid forstand. Her skiller især artikkelen til førsteamanuensis i filmvitenskap Julia Leyda, «Hva er cli-fi? Og hvorfor trenger vi det?», seg ut med sin skarpe analyse av filmkunstens tematisering av den overhengende klimakrisen.

«Cli-fi» står ganske enkelt for klimafiksjon. Begrepet oppsto i kjølvannet av Oryx og Crake fra 2003, første bok i Margaret Atwoods «MaddAddam»-trilogi, hvor en miljøkatastrofe etter et eksperiment har utslettet det meste av menneskeheten. I undertittelen til sin artikkel angir Leyda spennet i sjangeren: «Fra The Day After Tomorrow til First Reformed». Første versjon av «cli-fi» var ofte høybudsjettfilmer som skildrer en allmenn eller total klimakatastrofe. The Day After Tomorrow er Roland Emmerichs blockbuster av en klimathriller fra 2004, der global oppvarming paradoksalt og brått fører til en ny istid, mens First Reformed (2017) er et privilegert eksempel på det Leyda kaller «cli-fi 2.0». Det vil si klimafiksjoner som ikke kan defineres som en «underkategori av science fiction», men som vil unngå sjangerklisjeer og kjønnsstereotypier, og som dreier seg mer om indre menneskelige reaksjoner på klimakrisen enn på rent biologiske eller meteorologiske tilstander. (…)

^

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller .

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 69 kroner!

Papiravis og full digital tilgang

Forrige sak

Vandringsmennesket

Neste sak

Den store illusjonen

Mer Film

Den enlige mor og huset

Herself er en sympatisk beretning om en enlig mors kamp, funderet i en virkelig boligkrise i samtidens Dublin, hvor hen ved ti tusind mennesker kæmper med at finde en varig bolig.

Usjarmerende diskresjon

Noen har filmet noe og sendt det videre. Overgrepet blir ikke spesifisert som en voldtekt. Likevel er det åpenbart rape revenge-motivet som driver Emerald Fennells debutfilm, der subsjangeren har fått en tidsmessig oppgradering av struktur og miljø.

Blikket rettet mod mennesket

Er man nysgerrig på mennesket i al sin mærkværdige mangfoldighed, er dokumentarfestivalen HUMAN i Oslo et godt sted at opholde sig.

Bakenfor pandemien

The Covid Diaries, videodagbøkene til fem unge mennesker i New York, kan sies å være en bagatell, men ikke desto mindre en sympatisk sådan.

0 kr 0