Sjokk for Italias turistnæring

Allerede før koronaepidemien var slet arbeiderne i Italias turistindustri med å få endene til å møtes. Nå opplever bransjen en krise uten sidestykke.

«Verden er en veggplakat som kan konsumeres for prisen av en billett», skrev historiker Eric J. Leed for tretti år siden. Hvor mye koster denne billetten i dag for den postpandemiske turisten? Og hvem vil kjøpe den? De italienske turistmyndighetene forventer at antall turister vil falle med 41 prosent i år. Turistene vil dermed også legge igjen 154 milliarder euro mindre, i et land hvor turismen står for 13 prosent av BNP og en betydelig del av den uformelle økonomien. De tradisjonelt mest besøkte byene, som Venezia eller Firenze, samt badebyene på sommeren, vil bli hardest rammet.

Overnattingsbransjen – hoteller, moteller, campingplasser, fjellhytter – er preget av mye sesongarbeid og dermed utstrakt bruk av fleksible ansettelser. I Italia er over halvparten av de ansatte i bransjen midlertidige. Deltidsarbeid er også vanlig, spesielt for kvinner, unge og migranter. Nesten tjue prosent av de utenlandske arbeiderne jobber på hoteller og restauranter, ofte mangler de arbeidskontrakt eller har en midlertidig kontrakt, og de har 35 prosent lavere lønn enn italienerne. I slutten av mai fortalte pressen at en ung rumensk kelner på et hotell i Abruzzo hadde begått selvmord etter å ha fått vite at kontrakten hans ikke ville bli fornyet. Noen dager tidligere hadde en ung afrikaner gjort det samme. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal