Chicagos svarte serier

Afroamerikanske serieskapere som har vært oversett i tegneseriehistorien blir nå rehabilitert med en stor utstilling i Chicago og en fyldig antologi. Med humor, selvbiografi og afrofuturisme gir seriene interessante tidsbilder fra det amerikanske samfunnet.

september 2021

Som Al Capones hjemby under forbudstiden lå det på sett og vis i kortene at Chicago skulle fostre en av de største amerikanske krimtegneseriene. Chester Gould var tegner for avisen Chicago Tribune da Dick Tracy ble lansert i 1931, og seriens første erkeskurk Big Boy er en variant av Al Capone. Nå viser en ny utstilling ved Museum of Contemporary Art i Chicago at en rekke sentrale tegneserieskapere er knyttet til «The Windy City», med Chris Ware, Daniel Clowes og Lynda Barry som tre av de største navnene. Særlig interessant er det at utstillingen viser en sterk tradisjon i Chicago for afroamerikanske serieskapere, som hittil har fått lite oppmerksomhet.

Rasisme og svart kultur er ikke et fremmed tema i de siste tiårenes tegneserieteori, men diskursen handler for det meste om framstillingen av fargede i populære serier laget av hvite serieskapere. Akademikeren Qiana Whitted analyserer i boka EC Comics – Race, Shock & Social Protest (2019) hvordan det amerikanske forlaget EC Comics (i Norge kjent for skrekkseriene Iskalde grøss) på 1950-tallet utfordret det segregerte samfunnet. Hun leser flere av de sjokkartede seriene som kritikk av diskriminering på bakgrunn av hudfarge. Svenske Fredrik Strömbergs oversiktsverk Black Images in the Comics (2003) gjennomgår eksempler på ulike typeskildringer av svarte figurer i mer eller mindre kjente tegneserier gjennom historien.
(…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal