Cruisene kveler havet

I mars ble 175 land enige om en bindende avtale om å «begrense plastforurensning» innen 2024. En av de minst kjente kildene til denne forurensningen er de flytende hotellene.

Verdens største cruiseskip Wonder of the Seas i Málaga 30. april.

Cruiseskipene blir stadig større. I november overleverte det franske verftet Chantiers de l’Atlantique det 362 meter lange Wonder of the Seas til rederiet Royal Caribbean, som eier de ni største cruiseskipene i verden. Wonder of the Seas er som en flytende by med et mannskap på 2300 og plass til 6988 passasjerer.

Disse kolossene er ikke velkomne overalt. 1. august 2021 ble det forbudt for cruiseskip på over 25 000 tonn å legge til kai i Venezias historiske sentrum, fordi bølgene fra båtene skader bygningsfundamentene og forurenser San Marco- og Giudecca-kanalene. Cruiseindustrien har de siste ti årene opplevd en enorm vekst, med nær 30 millioner passasjerer i 2019, mot knappe 18 millioner i 2009.Koronapandemien rammet cruisetrafikken hardt i 2020 og 2021, men den startet opp igjen for fullt på begynnelsen av året, til tross for noen skjær i sjøen, som de 4000 tyske passasjerene som fikk reisen sin avbrutt i Lisboa 3. januar på grunn av et koronautbrudd om bord. Mens amerikanske Center for Disease Control and Prevention (CDC) advarte amerikanere mot å dra på cruise, hevdet bransjeorganisasjonen Cruise Lines International Association (CLIA) i juni i fjor at cruiseskip er «de sikreste feriemiljøene vi har i dag». 16. januar hevet Royal Caribbeans Oasis of the Seas anker fra havna i Miami med 4700 passasjerer for et ukelangt cruise, og markerte at den amerikanske cruisenæringen var i gang igjen. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller .

Tre måneder med Le Monde diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang

0 kr 0