Estetisk fornuft

Arnfinn Bø-Ryggs livsverk er på samme tid et sprenglærd, anvendelig leksikon og en formidabel samling mikrologiske essays.

juni 2025
I Estetisk leksikon spøker Theodor W. Adorno i kulissene. Her avbildet i en graffiti i Frankfurt. Foto: Gabriele Thielmann, Alamy.

Når man slår opp på «kjedsomhet» i Arnfinn Bø-Ryggs nylig utgitte estetiske leksikon – ett av i alt 743 oppslagsord – åpner artikkelen på følgende vis:

«(fr. ennui, il. noia, ty. Langeweile, eng. boredom). Det kanskje beste som er skrevet om kjedsomhet er fra en av bøkene om Albert Åberg av Gunilla Bergström: Lykkelige Albert Åberg (no. utg. 1977): Albert, snart seks år, og faren kjeder seg. Det er etter at julen er over. Men farmor rydder og traller og sier: ‘Det er bra … haha … det er bra for dere å ha det kjedelig.’ Hun gjentar det samme flere ganger og siste gang sier hun: ’Det kjedelige finnes for at man skal kunne merke forskjellen når det morsomme kommer etterpå.’ Da skjer det plutselig noe med Albert og faren: ‘Nå synes alle sammen at det er spennende å ha det kjedelig. De får fart på seg.’» (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal