Monopoliseringen av amerikanske medier

I 2001 var amerikansk mediesektor dominert av kun ti store selskaper. De fleste av dem blir styrt av forretningsmenn med utdannelse fra business schools. Deres forpliktelse overfor aksjonærer og interesser i bedriftenes børsnoteringer seirer nesten alltid over redaktørenes og produsentenes protester.

april 2003

I 1983 utga Ben Bagdikian boka The Media Monopoly, der han advarte om at en liten gruppe gigantbedrifter var i ferd med å ta kontroll over hele sektoren, og slik svekket de amerikanske medienes pluralistiske prinsipper. Lesere av Bagdikians bok var skeptiske til advarselen. USA hadde om lag 1700 dagsaviser, 11000 tidsskrifter, 9000 radiostasjoner, 1000 fjernsynskanaler og 2500 forlag.

Ben Bagdikian påstår at et femtitalls multinasjonale selskaper, der alle hadde «felles økonomiske interesser med andre gigantbedrifter og enkelte av de største internasjonale bankene», allerede kontrollerte det vesentligste av dette enorme markedet. Uten noen som helst kontroll kunne denne dominansen skape et medielandskap, der kjendisstoff fra finansverden, underholdning og overflatiske artikler erstattet seriøs, undersøkende journalistikk og internasjonale nyheter. Bagdikian håpet på en reaksjon, og kanskje også en forandring. Kunne de folkevalgte akseptere at et lite antall bedrifter monopoliserte mediesektoren? (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal