Geriljanyheter på nett

nettserien Shooting War angriper der de etablerte avistegneseriene ligger lavt. Med handling i år 2011 er serien et satirisk bombardement av «krigen mot terror», men diskuterer også nyhetsformidlingens kår når alle skal blogge.

juli 2006

I 2011 har Irak-krigen pågått i over åtte år, og 10 000 amerikanske soldater er utstasjonert i landet. En islamsk junta i Nigeria har alliert seg med Iran og Hugo Chávez' Venezuela for å kutte vestens oljetilgang. Det har ført til en ny oljekrise og mangedoblede bensinpriser. «Krigen mot terror» har inntatt USA, med hyppige selvmordbombere på New Yorks utesteder. Presset øker mot president John McCain om å trekke styrkene ut av Irak.

Det er noen av premissene i den hardtslående satireserien Shooting War, som bare noen uker etter lanseringen har blitt et kultfenomen. Serien startet på nettmagasinet SMITH (www.smithmag.net) 15. mai, og publiseres i ukentlige kapitler. Med polemisk innhold, fraspark i dialogen og stilig design gir Shooting War tro på at tegneserier på Internett kan være noe mer enn tamme vitsestriper og intetsigende flashanimasjon.

Samfunnskritikken og satiren er også langt krassere enn den vi møter i de etablerte avistegneseriene, hvor syndikatene styrer unna kontroversielle tema av frykt for å miste aviser. Så langt har tegneserier på nett vært demokratisk mest i den forstand at alle i prinsippet har sluppet til med sine serier. Opphavsmennene bak Shooting War er profesjonelle, seriens demokratiske fornyelse ligger i at den har et provoserende innhold som er nesten uaktuelt i avisseriene. Village Voice oppsummerer det slik i en svært rosende artikkel 9. juni: «den muntre men sviende politiske satiren i Shooting War tar tegneseriestripene til steder de aldri før kunne dratt.»

Seriens hovedperson er den unge, radikale videobloggeren Jimmy Burns, som blir kjendis etter at han filmer en terroristaksjon på en Starbucks i samme hus som han har leilighet. Han blir tilbudt kontrakt hos nyhetsnettverket Global News (med slagordet «Your home for 24-hour terror coverage»). Forfengeligheten tar styring. Fristet av berømmelse og et håp om å opplyse det amerikanske folket, tar den konsernfiendtlige rabulisten jobben. Han sendes sporenstreks til Irak, som er godt stoff for kanalen etter at myndighetene fjernet forbudet mot å vise soldater bli drept.

Manusforfatteren Anthony Lappé har basert seriens karikerte fremskrivninger på egne erfaringer fra arbeidet med den prisbelønte Irakdokumentaren BattleGround: 21 Days on the Empire’s Edge og blogging om krigen. Lappé er redaktør for GNN.tv, nettsiden til det alternative nyhetsbyrået Guerrilla News Network – et slags radikalt CNN uten reklame. «Shooting War er en kommentar til hvor vi er på vei i Irak og generelt krigen mot terror, i tillegg til bloggernes rolle i å fortelle fremtidens nyheter,» sier forfatteren selv om serien.

Sammen med tegneren Dan Goldman har Lappé skapt et robust og finurlig fremtidsunivers. De bruker bl.a. fiktive magasinforsider og kjente TV-personligheter som gir oss et bredere glimt av 2011-samfunnet, og gjør samtidig referansene og kontrastene til vår tid tydeligere. Burns er for eksempel gjest hos CNNs Larry King Live, med problemstillingen: hvis borgerne er journalister, hvem skal være publikum?

Lappé trekker frem den polske krigsreporteren Ryszard Kapuscinski som et forbilde. Han har nok også lært mer av den britiske tegneserieforfatteren Warren Ellis enn han vil innrømme. En svakhet ved Shooting War er at den både i tone, tematikk og typegalleri minner en god del om Ellis' gonzofabel Transmetropolitan. Men Shooting War er mer aktuell og konkret i satiren, og problematiserer på en helt annen måte den borgerjournalistikken som Ellis hyller. Serien er også dristig og vellykket fordi den trekker så tydelige paralleller til Vietnam i skildringen av Irak som en militær og politisk hengemyr. Med smart, småkynisk humor fremstår Shooting War som vår tids MASH.

© Diplo

Shooting War publiseres på nettsiden www.smithmag.us/shootingwar.

(…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal