Norske «psyops»

Le monde diplomatique har snakket med en offiser som utdanner norske soldater innen psyops. Hva slags forhold får lokalbefolkningen til den frie pressen, dersom de blir kjent med den som et militært verktøy?

Le monde diplomatique har snakket med en offiser som utdanner norske soldater innen psyops. Hva slags forhold får lokalbefolkningen til den frie pressen, dersom de blir kjent med den som et militært verktøy?

I Afghanistan bruker det norske forsvaret aktivt psykologiske operasjoner, men de hevder operasjonene aldri rettes mot hjemmepublikum og at den norske pressens dekning ikke påvirkes. Le monde diplomatique har snakket med en offiser som utdanner norske soldater innen psyops.
I en artikkel i Washington Post avsløres det at hjemmepublikum, amerikanske borgere, har vært en av målgruppene for militære propagandakampanjer under Irak-krigen. Dette kom fram på et internt møte i forsvaret, og vi har sett konkrete eksempler på at amerikanske medier har blitt brukt til å spre informasjon som inngår i psyops. Det norske forsvaret bruker i dag psyops i Afghanistan:
– Vi retter aldri psyops mot vestlige medier eller hjemmepublikum. Vårt eneste mål er den afghanske lokalbefolkningen, sier en offiser ved Forsvarets skole i etterretnings- og sikkerhetstjenester (FSES) til Le Monde diplomatique. Han vil være anonym av sikkerhetsgrunner.
Offiseren utdanner norske soldater innen psyops og ser på psyops som en militær markedsføring, en slags reklamekampanje. I Afghanistan sprer soldater som han har trent opp, nyheter og informasjonen gjennom avis, radio og løpesedler, og de deler ut leketøy og skolemateriell til barn. Gavene er merket med ISAF-logo.
– Er all informasjon dere sprer sann?
– Ja, vi driver kun med hvit, åpen psyops. Det er alltid klart hvem som er avsender. Dersom det ble kjent at man farer med løgn, ville det resultert i at man mistet all troverdigheten som man så nøysomlig har bygget opp. Vi sprer bare sann informasjon, sier offiseren.
Han vil ikke kommentere hvordan det amerikanske forsvaret bruker psyops, men sier det norske forsvaret tar sterk avstand fra å spre usann informasjon. Men det vil videreutvikle og utvide bruken av psyops.
«Dette er fremtidens krigføring»?James A. Treadwell
Selv om det amerikanske forsvaret offentlig benekter at de har hjemmepublikum som en målgruppe for psyops, innrømmer de at en del av psyops-informasjonen finner veien til amerikanske medier. «Med satellitt-tv, e-post og internett er det umulig å unngå at noe av informasjonen fra propagandakampanjer kommer tilbake til amerikanske medier», sier James A. Treadwell i Special Operations Command som ledet den amerikanske hærens pysops-enhet i Irak i 2003 til Washington Post. Han kaller denne informasjonsstrømmen for «bleed-over»:
– Tror du informasjon dere sprer i Afghanistan påvirker norske mediers framstilling av situasjonen der nede, såkalt «bleed-over»?
– Nei, helt sikkert ikke. Vi er helt åpne og ærlige om dette. Det en kjent ting at vi bruker psyops, sier offiseren.
Han sier han har ingen betenkeligheter med å bruke psyops selv om det innebærer å forsøke å påvirke barn, blant annet gjennom å dele ut leketøy. Han ser heller ingen problemer ved at militæret utøver journalistikk, noe man som regel forbinder med det sivile samfunn.
– Det finnes en fri presse i Afghanistan, vi er bare et supplement til den. Dette er fremtidens krigføring – en fredelig, alternativ metode, sier han.
Journalistprofessor Rune Ottosen har blant annet studert krigen på Balkan hvor det norske forsvaret har vært med på å gjennomføre psyops:
– Jeg har ingen eksempler på at nordmenn sprer usann informasjon. Men det er klart at man ønsker å få mediene og lokale journalister på sin side gjennom målrettede tiltak, sier han.
– Men er det bare usann informasjon som er problemet? Kan man ikke si at forsvaret bare presentere deler av sannheten gjennom å fokusere på positive sider ved deres tilstedeværelse?
– Jeg vil ikke moralisere over hvordan forsvaret innretter seg i et mediesamfunn, det er forståelig at man vil påvirke. Men journalistene må reflektere over hvorfor de blir invitert til pressereiser og informere åpent at de er med på et organisert opplegg. Det er også alltid et spørsmål om hvilke virkemidler militæret kan bruke. Militæret bør ikke opprette medier som en del av psyops. Man bør overlate mediedrift til sivile og profesjonelle journalister. Hva slags forhold får lokalbefolkningen til den frie pressen, dersom de blir kjent med den som et militært verktøy? spør Ottosen.
Han mener hovedfaren i dekningen av det norske militære nærværet i Afghanistan er at man videreformidler det gode hensikt-perspektivet for mye:
– Når norske journalister er med på organiserte reiser i regi av forsvaret, kommer man ofte for tett på de norske soldatene – da er det lett å glippe i forhold til et kritisk perspektiv. For eksempel var «Enduring Freedom»-operasjonen hemmelig, vi vet faktisk ikke hva norske soldater har vært med på. Da kan vi jo ikke skrive kritisk om det heller. Selv om vi har hatt noen eksempler på god, kritisk journalistikk fra den tidlige fasen i Afghanistan, er summen av dekningen for ukritisk, også når det gjelder fokus på bruken av propaganda og psyops, sier Ottosen.
© norske Diplo

Se også [->1125] (…)

Default thumbnail
Forrige sak

Skattefritak for kunstnere?

Default thumbnail
Neste sak

«Nica'ene» i Costa Rica

Andre saker om Nord-Amerika

Amerikas delte stater

Amerikanerne kutter all kontakt med omverdenen og bygger en festning rundt landet. En radikalisert venstreside tyr

Sa noen systemisk?

USAs bedriftsledere og konservative politikere vil gjøre alt for at folkebevegelsen skal slå seg til ro

Maktmisbruk i Minneapolis

Politifolk blir sjelden dømt for å ha drept afroamerikanske borgere. Den angivelig progressive delstaten Minnesota er

0 kr 0

Logg inn

Ikke abonnent? Tegn abonnement her.