Selvtilfredse Science Po

Norges utenriksminister Jonas Gahr Støre tok en gang sin utdannelse på handelshøyskolen Science Po i Paris. Institusjonen er resolutt rettet mot vekst og har i dag igjen bekreftet skolens kall om å utdanne elitene. På samme måte som det finnes medieintellektuelle, er Sciences Po blitt en medieskole – alltid beredt til å ta plass i debattpaneler og avisspalter, eller delta i markedsføringskampanjer.

«Nei og tre ganger nei, Sciences Po er ikke en handelshøyskole og vil aldri bli det.» Dette sa direktøren for institusjonen i rue Saint-Guillaume i Paris, Richard Descoings, til økonomitidsskriftet Challenges som tidligere i år viet et nummer til handelshøyskoler.2 Nummeret hadde Richard Descoings’ bilde på forsiden.

Sciences Po er utvilsomt en handelshøyskole hvis vi skal dømme ut ifra yrkene studentene forberedes til (særlig personalledelse (human resources) og bankvirksomhet); ut ifra antallet forelesere som hentes inn fra næringslivet (skolen har bare 66 fast ansatte forelesere av totalt 1400), ut ifra plassen den gir til samarbeidsbedriftene (BNP Parisbas, L’Oréal, Accord, Andersen, Schlumberger), ut ifra hvor opptatt den er av avgangselevenes resultater og av nasjonale og internasjonale rangeringer av handelshøyskoler. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn.

Default thumbnail
Forrige sak

Drømmen om en komplett løsning

Default thumbnail
Neste sak

Den uregjerlige nettverksbaserte produksjonen

Andre saker om Frankrike

Febrilsk virusindustri

Helsevesenet i Frankrike viser seg å være fullstendig uforberedt i møte med Covid-19, mye på grunn

0 kr 0

Logg inn

Ikke abonnent? Tegn abonnement her.