Snart ruller togene i Laos

Det er det eneste landet i Asia uten jernbane. Det er fattig, mangler havadgang, og er ennå merket av flere tiår med krig. Likevel ønsker Laos å bli et regionalt trafikknutepunkt for handelen mellom Kina, Thailand og Vietnam. Derfor har det fryktløst igangsatt en rekke store byggeprosjekter. Vil Laos lykkes?

Hua Lamphong, sentralbanestasjonen i Bangkok. Som overalt i Thailand, betrakter kong Bhumibol Adulyadej folkemengden fra mektige portretter bak glass. Toget til Laos går i skumringen. Vognene har enorme brune seter trukket i dårlig skai. Noen passasjerer kommer til å sove i dem, andre vil kravle opp på en av de smale sovebenkene som togpersonalet snart slår opp. De siste glimtene av Englenes by kommer som perler på en snor: Slum og enda mer slum – den moderne byens skyggside. En tolv timers lang innvielse starter, i sigarettrøyk, med ubeleilige stopp, og et kontinuerlig virvar. Men den reisende når ikke sitt bestemmelsessted. Toget stopper faktisk på thailandsk side i Nong Khai.

Tidlig om morgenen må man altså humpe videre i en touk-touk (motorsykkeldrosje) helt til Mekong-elva, passere den thailandske tollen, og reise med buss over Vennskapsbroen, ordne de laotiske formalitetene for å få visum, og endelig forhandle om prisen for å komme seg til hovedstaden Vientiane som ligger tolv kilometer fra grensen. I stekende hete eller monsunskybrudd – som er de vanligste værtypene på stedet – får man kjenne det på kroppen: Laos er det eneste landet i Asia uten jernbane. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn.

Default thumbnail
Forrige sak

Bevis plantet mot FARC?

Default thumbnail
Neste sak

«Gruvefolket» gjør opprør

Andre saker om Asia

Kinas tvilsomme tall

Mens flere hundre tusen har dødd av koronaviruset i Vesten, er de offisielle kinesiske tallene under

Japans skyldkompleks

Siden den økonomiske krisen på 1990-tallet har likhet og solidaritet gradvis måttet vike plassen for jiko

Kinas kjemiske katastrofe

Store ulykker ved flere av Kinas kjemiske fabrikker viser de menneskelige kostnadene med rask industrialisering i

0 kr 0

Logg inn

Ikke abonnent? Tegn abonnement her.