Virkelighetens fantasifulle funksjon

Vi må ikke la oss narre av James Camerons overfladiske Hollywood-marxisme, bakenfor sympatien for de fattige lurer det en dypt reaksjonær fortelling, skriver Slavoj Zizek om Avatar og den forlatte Hollywood-ideologien om pardannelse som alle tings mål og mening.

mars 2010

James Camerons Avatar er en eksemplarisk stil-øvelse i hollywoodsk marxisme. Den forteller historien om en invalidisert soldat som blir sendt fra Jorda for å infiltrere et samfunn av blåfargede urinnvånere på en fjerntliggende planet. Målet er å overtale dem til å la hans arbeidsgivere utvinne naturressurser i hjemlandet deres. Gjennom komplisert biologisk manipulasjon får helten mental kontroll over sin «avatar», en ung urinnvånerkropp.

(…)

Denne saken er forbeholdt våre abonnenter. Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal