Levende, om ikke duggfriske problemstillinger

Årets sommerfilmer kretser rundt parforholdets velkjente problemstillinger. Det ulykkelig forelskede paret i den ene filmen har fine følelser, men litt for mye av dem. Hovedrollene i den andre har et nesten usunt pragmatisk forhold til parringsleken.

Datefilm, det er kanskje ikke det verste uttrykket: filmer om forelskelser, famlende kurtise og annet som er ment å trekke unge og eldre par, og ikke minst: vordende par, til kinosalene. Vi har, grovt kategorisert, den såkalte romantiske komedien, som Søvnløs i Seattle og Fire bryllup og en gravferd, av syrlige tunger kalt «warmedy», filmen som gir publikum tro på det gode i mennesket og stemning søt nok til at beilere våger å sette inn støtet. For det publikum som måtte få prestasjonsangst av all harmonien i slike filmer, er det munter trøst å finne i underkategorien filmer som skildrer hvor galt det ofte går når han møter henne i frykt for at det meste kan gå galt.

I juli kommer et par av disse, henholdsvis debutanten Richard Ayoades skildring av tøff-men-følsom ungdom i Submarine og Jean-Pierre Améris' noe anspente Anonyme romantikere, om et par med sosial fobi som tiltrekkes av hverandre. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn.

Prøv Le Monde diplomatique i to måneder for ti kroner

Papiravis og full digital tilgang
Default thumbnail
Forrige sak

Lenge leve krisen!

Default thumbnail
Neste sak

Løgn og forbannet alvor

Andre saker om Film

Vi, de forsømte

Mafiaens virksomhet er en altfor velkjent fortelling. Den formelpregede dramatikken står alltid

0 kr 0